Ministerul Educației vrea să atragă o mie de psihologi în școli, însă terapia pentru elevi se poate realiza doar pe bani, în afara unităților

Ministerul Educației intenționează să atragă mai mulți psihologi și consilieri școlari în unitățile de învățământ din România, care să-i ajute pe elevi. Din păcate, nu se știe de unde vor fi alocate fondurile, iar terapia pentru școlari se poate face doar în afara unităților, pe banii părinților.

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, ieri, la Timișoara, că în unitățile de învățământ din toată România există o nevoie acută de consilieri școlari și de psihologi educaționali. Astfel, ministerul intenționează să atragă în școli, în viitor, o mie de psihologi.

Idealul nostru este ca din anul școlar următor să avem mai mulți consilieri școlari, chiar dacă nu s-au scos acum posturi la titularizare, putem cu alte tipuri de contracte, pe perioadă determinată. De asemenea, de dorim să aducem 1.000 de psihologi educaționali în sistemul de învățământ. Este o provocare un pic mai mare pentru că la nivelul țării, potrivit Colegiului Psihologilor din România, este un total de 1.400 de psihologi educaționali. Este foarte greu să găsim o soluție”, a explicat Radu Szekely.

De asemenea, secretarul de stat a mai precizat că Ministerul Educației dorește și să crească numărul consilierilor școlari. Astfel, ar urma ca fiecare școală cu cel puțin 300 de elevi să aibă un consilier școlar. Din păcate, reprezentanții ministerului nu știu încă de unde vor face rost de fondurile necesare. Mai mult, în cazul în care elevii au nevoie de terapie, aceasta se poate realiza doar pe banii părinților, în afara școlilor.

Limita ideală ar fi un consilier la 200-250 elevi și atunci ne-am dori ca fiecare școală care are cel puțin 300 de elevi să aibă un consilier școlar. Rămâne partea de finanțare, să vedem în ce măsură impactul bugetar poate fi absorbit. Nu știu dacă din toamnă sau din semestrul doi al anului viitor, în funcție de banii disponibili. Încă se caută soluții. Colaborarea cu Colegiul Psihologilor este ceva ce ne dorim să se întâmple și să-i cooptăm pe psihologi și pro bono. Faptul că un consilier școlar recomandă terapie, iar terapia costă foarte mult, crează o situație de neechitate pentru copii, pentru că unii părinți își pot permite, alții nu. Un psiholog școlar nu face terapie, face doar consiliere, asistență psihopedagogică. Nu este permis să facă terapie, îi recomandă elevului să meargă la terapie, însă este decizia familiei dacă urmează acest pas sau nu. Terapia se face în alt mediu, în alt context, nu este în portofoliul Ministerului Educației”, a detaliat Radu Szekely.

Secretarul de stat în Ministerul Educației a mai afirmat că această consiliere a elevilor are un rol foarte important, pentru că poate contribui la reducerea abandonului școlar, dar și la o mai bună orientare din punct de vedere profesional.

Cifrele arată că angajabilitatea pe specializare este foarte mică pentru că copiii nu știu ce să-și aleagă, se duc acolo unde este presiunea socială, în loc să meargă spre ce au înclinație”, a precizat Radu Szekely.