Milioanele şi vaporul lui Chebuțiu s-au scufundat în Portul Constanța!

Despre Adrian Chebuţiu se spunea că este sclipitor în afaceri. Dovezile strânse împotriva sa de procurorii DNA şi DIICOT demonstrează însă cu totul altceva, şi anume că fostul director de la UCM Reşiţa acţiona exact ca ţiganii de la Strehaia care vând facturi false.

Afacerea pusă la cale de Chebuţiu cu libanezul Said Baaklini este cel mai bun exemplu în acest sens, pentru că la mijloc nu a fost vorba despre vreo mişcare isteaţă, inteligentă, ci de o fraudă grosolană, uşor de depistat chiar şi de către un amator. Direcţia Naţională Anticorupţie a reţinut că la data de 26.11.2010 a ajuns în Portul Constanţa vasul comercial „Pacific DAWN”, sub pavilion olandez. În baza documentelor eliberate de Biroul Vamal Constanţa Port, respectiva navă a fost încărcată cu mărfuri descrise ca: „echipamente industriale” , în greutate totală de 1.000 de tone. Aceste echipamente industriale nu erau altceva decât cele patru motoare navale, pe care S.C. Libarom Agri SRL le-a cumpărat de la S.C. UCM Reşiţa SA, contra sumei de 250 milioane euro + TVA.
DNA-ul a ţinut vaporul la mal!
Cu toate că nu s-a depus la data respectivă, încă, nicio declaraţie vamală de export şi, de altfel, niciun fel de alte documente ce ar trebui să însoţească o astfel de declaraţie, nava era pe punctul de a părăsi România cu destinaţia Republica Guineea. Singura împrejurare care a împiedicat exportul efectiv al mărfurilor a fost intervenţia Parchetului, care, prin ordonanţă, a dispus descărcarea de urgenţă a mărfurilor de pe navă, efectuarea unei evaluări a acestora, precum şi verificarea tuturor aspectelor faptice şi documentare ce priveau exportul respectiv”, precizează DNA.

A renunţat la bani! Prea târziu!
Libanezul Baaklini şi-a dat seama că lucrurile s-au complicat dramatic şi a renunţat la restituirea TVA-ului, în valoare de 60 de milioane de euro, cu motivaţia, la fel de surprinzătoare, că: „nu s-a putut finaliza livrarea mărfurilor care fac obiectul rambursării”. În opinia Parchetului, restituirea TVA era exigibilă indiferent de această împrejurare, iar această renunţare a survenit ulterior momentului intervenţiei DNA.
Fier vechi!
Interesant este şi ce a vândut efectiv Adrian Chebuţiu din curtea UCMR. Din raportul de constatare tehnico-ştiinţifică realizat în cauză de expertul judiciar tehnic rezultă că întreaga marfă debarcată de pe vasul „Pacific Dawn” conţine piesele componente pentru trei motoare tip MAN 16V 52/55, pentru un motor tip MAN 6L40/54 şi pentru două generatoare de 8,8 MW. „Cele trei motoare tip MAN 16V 52/55 au aplicabilitate în industria navală, dar pot fi utilizate şi pe uscat. În ceea ce priveşte însă cel de-al patrulea motor (MAN 6L40/54), acesta este un motor utilizat exclusiv în industria navală, pentru propulsie, iar nu pentru antrenarea generatoarelor de energie electrică”, a constatat expertul, care a concluzionat că întreaga marfă nu poate compune o centrală generatoare de energie electrică. Mai mult, că din întreaga marfă nu se poate forma nici măcar un grup electrogen de tip Diesel-generator funcţional!
Contracte fictive

Caracterul fictiv al afacerii dintre Chebuţiu şi Baaklini este dovedit şi de alte grosolănii. Conform contractului de achiziţie a mărfii respective de către SC Libarom Agri SRL de la SC UCM Reşiţa SA, această marfă ar fi trebuit să conţină o listă întreagă de componente necesare punerii în funcţiune a motoarelor livrate. Concluzia expertului este că singurele componente care există în conţinutul mărfii sunt componentele intrinseci ale celor patru motoare ce au fost efectiv livrate. Asta, în condiţiile în care lista suplimentară de componente a făcut obiectul contractului încheiat între SC Beta Trading & Investment SRL şi uzina reşiţeană, în valoare totală de 143 milioane euro + TVA. Astfel, caracterul pur fictiv al acestui contract este evident. Şi asta nu e tot. Expertul a constatat şi lipsa documentaţiei tehnice, care a făcut obiectul contractului încheiat între SC Mike Trading & Investment SRL şi SC UCM Reşiţa SA, în valoare de 2 milioane euro + TVA!
Bune, doar pentru topit!
În plus, motoarele nu conţin răcitoare de apă şi ulei, marfa nu conţine cuplaje elastice, necesare cuplării motoarelor cu generatoarele, nu conţine echipamente de comandă şi supraveghere pentru generatoare, dar şi alte componente, de asemenea, absolut necesare pentru funcţionarea grupurilor electrogeneratoare. Atât motoarele, cât şi generatoarele sunt foarte vechi, fiind fabricate în perioada 1987-1989, extrem de uzate și întreținute în mod necorespunzător. În aceste condiții, expertul a susținut că starea tehnică a motoarelor şi a generatoarelor nu ar permite punerea lor în funcţiune, nici chiar dacă elementele lipsă indicate anterior ar exista.
De 1.168 de ori valoarea reală!

În ceea ce priveşte problema valorii reale a mărfii achiziţionate de SC Libarom Agri SRL de la SC UCM Reşiţa SA şi descărcate de pe vasul comercial „Pacific Dawn”, expertul a stabilit că nu se poate avea în vedere decât valoarea mărfii respective ca deşeuri metalice. În aceste condiţii, valoarea totală a mărfii este de 213.890,6 de euro. Faţă de această valoare a mărfii livrate, valoarea de 250 milioane de euro pentru cele trei motoare tip 16V52/55 şi un motor MAN 6L40/54 reprezintă de 1.168 de ori valoarea reală.