Mai sunt șanse ca proiectul Lugoj – Deva lot II să absoarbă fondurile PNRR?

ds

Mai sunt șanse ca proiectul de finalizare al tronsonului de autostradă Lugoj – Deva lot II să absoarbă fondurile PNRR? Ministrul Transporturilor spune că da, membrii Pro Infrastructură susțin că șansele sunt zero.

„Toți banii din PNRR vor fi trași. Am văzut că sunt foarte speriați (n.r. membrii USR șși Pro Infrastructură) că se întâmplă acest lucru și tot trag semne de alarmă. Să stea liniștiți că se vor întâmpla toate aceste implementări de proiecte. (…) În PNRR, pentru că acest tunel al urșilor e finanțat prin PNRR, există borne pe care Guvernul, pe diverse componente, trebuie să le atingă. Borna pentru zona rutieră este 2023. Până atunci statul român trebuie să aibă semnate 50% din contracte. La Lugoj – Deva sunt 6 oferte, sunt în faza de evaluare și va fi dat câștigătorul în septembrie. Se înscrie în aceeași bornă”, a declarat, la Timișoara, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Membrii Pro Infrastructură îl contrazic. Aceștia spun că va dura 4 ani pentru a fi finalizat segmentul lipsă de 9 kilometri dintre Margina și Holdea și că banii din PNRR vor fi pierduți.

„Este exclus din două punte de vedere. Noi vorbim de atragere de fonduri pe partea de documente. Nu avem contract. Dacă licitația va fi gata în 2023 e bine. Acolo o să se lucreze 4 ani. În cel mai fericit caz va fi gata în 2027. Oricum o iei nu te încadrezi în PNRR. Șansele sunt zero. Teoretic, proiectul va fi fazat încă odată. Dar se pierde și trenul PNRR. Șansele ca PNRR să se prelungească sunt doar teoretice. Dacă mai ține pandemia încă 5 ani, atunci da”, a declat Ionuț Ciurea, președintele Pro Infrastructură.

Licitația, care acum se află pe ultima sută de metri, a fost reluată deja odată. Prețul a crescut, de la 1,3 miliarde de lei la 2,3 miliarde de lei. Dacă CNAIR reușește de această dată să atribuie contractul, viitorul constructor va avea la dispoziție 11 luni să proiecteze segmentul de autostradă de 9,13 kilometri, cu tot cu tuneluri, și 34 de luni să finalizeze lucrările.

Să facem un calcul. Dacă în septembrie se semnează contractul, cum spune ministrul Transporturilor, și proiectarea începe rapid în octombrie, atunci documentele tehnice vor fi gata în septembrie 2023. Dacă lucrările decurg fără probleme, nu apar întârzieri, blocaje și se lucrează și pe timp de iarnă, atunci ele se vor încheia după 2 ani și 8 luni. Așadar, cel mai devreme, într-un scenariu pozitiv, lotul II din tronsonul de autostradă Lugoj – Deva va fi finalizat în mai 2026. Dacă lucările se opresc în sezoanele reci, dacă șantierul nu demarează în forță după perioada de proiectare, atunci deschiderea sectorului de șosea rapidă ar putea avea loc chiar în 2027.

 

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/