Lavanda de Ficătar! Afacere înfloritoare pentru doi tineri întreprinzători

gif card de energie dacus 1000x100 alv bannerexpressbanat resita 1000x100px ian24

Tot mai mulți fermieri români au adoptat o idee de afacere inspirată de câmpurile violet ale Franței, dar și de vecinii bulgari. Este vorba despre cultivarea lavandei, supranumită și „aurul mov”.

Aproape de Lugoj, la Ficătar, doi tineri cu spirit întreprinzător, frații Oana și Sergiu Farka, au reușit să dezvolte cu succes o afacere mai puțin obișnuită în România. Pe o suprafață de 2.000 mp, cei doi cultivă lavandă.

„Totul a început în toamna lui 2015. Mama noastră a văzut un câmp cu lavandă și venit cu ideea. Într-un timp foarte scurt ne-am documentat și ne-am hotărât să cumpărăm butași și să încercam. Am cumpărat unul dintre soiurile Sevtopolis, care produce foarte mult ulei esențial, de cea mai bună calitate. În toate articolele pe care le-am citit și în toate documentarele pe care le-am văzut, cultivatorii de lavandă spuneau că se muncește foarte puțin și se câștigă foarte mult. Visul oricui. Ei bine, în realitate nu este chiar așa. Sau cel puțin pentru noi nu a fost așa, pentru că nu am avut utilaje cu care să putem lucra mecanizat”, povestește Oana Farka.

Principala problemă o constituie forța de muncă, dar și faptul că în România lipsește infrastructura necesară care să vină în sprijinul cultivatorilor.

„Nu a fost ușor să găsim zilieri care să ne ajute să curățăm constant buruiana din cele 2.000 de plante cu care am început. După primii trei ani în care nu am folosit niciun fel de erbicid ca să ne fie mai ușor să combatem buruiana, pentru a menține cultura biologică. Sergiu a venit cu ideea să investim în folie antiburuiană, să ne ușurăm munca. În vara lui 2018 am mers în Bulgaria, pentru a testa uleiul esențial de lavandă pe care îl producem, pentru că la noi în țară nu am găsit niciun laborator care să efectueze aceste analize și să elibereze un certificat”, adaugă Oana.

Cu toate acestea, cei doi tineri au parte și de satisfacții. La începutul verii, când lavanda înflorește, plantația lor devine magnet pentru cei care doresc să realizeze ședințe foto într-un cadru feeric, dar și pentru cei care vor să se bucure de parfumul relaxant al plantei. Vin oameni din întreg județul, dar și din cele învecinate. Vizitatorii se pot bucura și de produse ecologice cu lavandă.

banner td

„În prezent producem butași, ulei esențial de lavandă, apă de lavandă, realizăm manual săculeți cu lavandă, săpunuri cu ulei esențial de lavandă, bombe de baie, scrub anticelulitic, exfoliant pentru față, diferite decorațiuni, mărturii pentru nunți și botezuri și intenționăm să ne extindem atât gama de produse, cât și cultura, pe o suprafață mult mai mare. Anul acesta, în momentul distilării, de pe suprafața de 2000 mp am scos o cantitate de 14 l ulei esențial. Produsele le comercializăm sub brandul Lavanda de Ficătar”, explică Oana și Sergiu Farka.

Din păcate, cea mai mare problemă pentru cultivatorii români o reprezintă în continuare piața de desfacere, motiv pentru care mulți dintre aceștia renunță rapid la afacerea cu lavandă. Există o mulțime de factori care trebuie luați în considerare, iar firmele care vând butași nu sunt întotdeauna de bună credință. Familia din Ficătari se numără printre cei norocoși.

„În funcție de ce produs final vrei să obții trebuie să alegi soiul pe care să îl cultivi. Noi am vrut să producem ulei esențial, am avut norocul sa cumpărăm butașii potriviți și suntem printre puținii din România care avem un soi atât de productiv pentru ulei. În fiecare an, atunci când am mers la distilat, ceilalți producători de lavandă au scos maxim 700 ml de ulei esențial la cazanul de 500 kg, în timp ce noi am obținut minim 1,5 l.”, spune Oana.

Oana și Sergiu Farka reprezintă dovada vie că atunci când pui pasiune în ceea ce faci, dincolo de obstacole și birocrație, visul se poate împlini, iar tinerii României încă mai au o șansă spre un viitor mai bun.

publicitate Timisoara banner maxagro STPT job 1000x200
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/