158 de ani de la prima cale ferată pentru transportul de marfă!

casinoherculane by sungarden alv bannerexpressbanat resita 1000x100px ian24

Calea ferată Oravița-Baziaș a fost prima cale ferată construită pe teritoriul României. Aceasta a fost dată în funcțiune chiar în urmă cu 158 de ani, în scopul transportului de cărbune de la Anina spre Dunăre, prin Oravița.

“Pe 20 august s-au împlinit 158 de ani de la inaugurarea pentru trafic de marfă a celei mai vechi căi ferate din România. Este vorba de linia ferată Oravița-Iam-Baziaș cu o lungime totală la inaugurare de 62,6 kilometri. Astăzi din ea a mai rămas în stare de funcțiune doar tronsonul dintre Oravița și Iam. Porțiunea finală a liniei, de circa 3,5 kilometri, aflată pe teritoriul României, ca și gara Baziaș, din nefericire au căzut prada vitregiilor vremii și nu au mai functionat din 1950”, a precizat istoricul în industrie, Dan Perianu.

Gara din Oravița este prima construcție de gen din România. De asemenea, acest loc este unul al premierelor. Oravița –Anina este la rândul său prima cale ferată montanistică din țară. Mult mai spectaculoasă, acestei căi ferate i se acordă o mai mare atenție din partea autorităților.

“Vom ține în funcțiune Calea Ferată Oravița- Anina cu diverse finanțări, și europene și de la Consiliul Județean, și cu subvenții de la Ministerul Transporturilor”, a declarat Sorin Frunzăverde, președintele Consiliului Județean din Caraș Severin.

promovare banner maxagro Muzeul TM

Calea ferată Oravița-Iam-Baziaș a unit două localități de importanță mai redusă. Aceasta făcea parte dintr-un proiect mai amplu, mai exact o linie ferată a carbunelui care lega zăcământul carbonifer de la Anina cu portul dunărean Baziaș și astfel se creau premizele pentru alimentarea cu cărbuni a navigației pe aburi din bazinul Dunării. Doi ani mai târziu, această linie ferată a fost deschisă și pentru trafic de călători.

Pe sectorul Oravița-Iam- Baziaș, calea ferată avea traseul pe teritoriul actual al Republicii Serbia. În perioada comunistă, din cauza divergenţelor politice cu regimul lui Tito, circulaţia a fost complet suspendată. Surse neoficiale spun că cei din Serbia ar dori să reia circulația pe acest tronson. În prezent, această cale ferată este exploatată de Căile Ferate Române, Regionala Timișoara, doar pe porțiunea Oravița-Iam.

1000x100 (2) STPT job 1000x200

Comments

  1. amic says:

    Ce este suparator, ca din anul 1920, cand a fost pierduta portiunea de cale Iam – Bazias, nu s-au gasit oareceva banuti pentru a se construi o alta cale de lagatura cu Bazias pe teritoriul actual al Romaniei. 22 km, atat ar fi distanta de la gara Racajdia la Bazias. Ca de la Bazias se putea extinde calea pe toata clisura Dunarii, in judetul Caras-Severin, este alta chestiune ce se putea realiza de ar fi fost vointa, preocupare. De toata jena.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/