IREAL. Drumurile Banatului înzăpezite, utilajele în garaj!

După ce mai multe mașini au ajuns în șanțuri sau au rămăs blocate în stratul gros de zăpadă, directorul Direcției Județene de Drumuri Caraș-Severin, Gabriel Știka, reziliază contractele cu firmele care aveau obligația să deszăpezeasză trei drumuri județene din Banatul Montan!

Prefectul Matei Lupu și președintele CJ, Silviu Hurduzeu, s-au declarat total nemulțumiți de modul în care drumarii au intervenit pentru deszăpezire în urma ninsorilor abundente din zilele trecute. „A fost cod portocaliu, dar asta nu mă face să acord circumstanțe atenuante firmelor care au contracte cu Direcția Județeană de Drumuri. Din discuțiile cu domnul director, știu că se vor lua măsuri. Fac un apel către aceste firme să înțeleagă că în astfel de situații toleranța noastră va fi zero. Prin contract se obligă să aibă un număr minim de utilaje, să aibă o cantitate de material antiderapant și în funcție de nivelul drumului să intervină conform unui grafic”, a comentat situația Silviu Hurduzeu, președintele administrației județene cărășene.

Gabriel Știka, șeful Direcției de Drumuri, a confirmat deja rezilierea mai multor contracte cu firme care, spune acesta, nu și-ar fi făcut treaba. Mai exact, ar fi ținut utilajele pe dreapta în timp de drumurile județului erau aproape impracticabile. Pentru o gestionare cât de cât eficientă a sumelor alocate pentru aceste servicii de deszăpezire se ia în calcul un număr mediu de utilaje care ar fi necesar. Tot în acest caiet de sarcini și propuneri tehnice sunt prevăzute anumite utilaje care sunt introduse în regim de funcționare doar la solicitarea beneficiarului, adică a Direcției de Drumuri. Înainte de 15 noiembrie, când deja noi avem obligativitatea de a fi pregătiți pentru a interveni în activitatea de deszăpezire, Direcția Județeană de Drumuri Caraș-Severin a făcut controale și verificări în toate bazele operatorilor economici cu care avem încheiate contracte multianuale de deszăpezire. În urma verificărilor făcute, situația în teren era conform caietelor de sarcini și propunerilor tehnice, dar spre surprinderea noastră, în momentul în care am avut acest cod portocaliu și am dat ordine de intrare în bază cu absolut toate utilajele pe care societatea le-a avut prevăzute în propunerea tehnică, am avut surpriza ca pe anumite drumuri ale județului Caraș-Severin, respectiv pe trei loturi, să existe probleme destul de mari. Și mă refer la loturile 1, 2 și 7, respectiv Semenic, zona Reșița și zona Bocșa. Au fost probleme destul de mari. E adevărat că și pe celelalte drumuri s-a acționat și s-a circulat în condiții de iarnă, dar acolo lucrurile au stat mult mai bine față de aceste trei loturi”, a declarat Știka.

Pe cele trei loturi activează o asociere de două firme, care a câștigat contractul în urma unei contestații admise de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, după ce în primă fază fusese exclusă din procedura de achiziție. Ne-au obligat într-un fel să semnăm aceste contracte. Noi le-am semnat în urma deciziei Consiliului, dar din păcate am ajuns în situația în care am ajuns. Am notificat operatorul economic pentru a intra în condițiile impuse de contract în maximum 24 de ore, altfel se va ajunge până la rezilierea acestor contracte, a afirmat directorul Direcției de Drumuri.

Motivele pentru căutarea altor operatori sunt cât se poate de serioase, dă de înțeles Știka: „Monitorizarea tuturor operatorilor economici o facem prin sistemul GPS, deci noi știm foarte exact fiecare utilaj cât acționează, cât și unde stă, ce e cu el. Nouă ne apăreau pe GPS utilajele ca fiind în bază când ele trebuiau să fie pe teren! Se va relua procedura de licitație, dar până atunci avem o opțiune de a acționa la comandă cu alți operatori economici cu care am colaborat sau colaborăm și sunt dispuși să facă aceste servicii sau putem reloca utilaje de pe alte loturi”.