Investiții în învățământul din Caraș-Severin

Aproape trei milioane de lei au fost investiți în anul 2013 pentru punerea la punct a condițiilor din școlile cărășene. Elevii din județ, lăsați în urmă ani buni pe listele de priorități ale autorităților competente în educație, încep încet, dar vizibil, să se bucure de condiții optime de studiu.

Patru unități școlare din Caraș-Severin s-au bucurat în ultimul an de un interes ridicat atât din partea Inspectoratului Școlar Județean, cât mai ales din partea Ministerului Educației. Ansamblul de lucrări de reabilitare și modernizare a școlilor cărășene a fost implementat chiar de minister, printr-un program pus la punct de Guvern.

Prioritare au fost școlile din mediul rural, acolo unde timpul și dezinteresul au degradat vizibil clădirile în care învățăceii erau obligați să învețe. Pe baza „Programului de Reabilitare a Infrastructurii Școlare” al Guvernului, pus în practică la nivel de județ de Ministerul Educației, în parteneriat cu ISJ Caraș-Severin, au fost vizate, pe anul 2013, școlile din Vărădia, Mehadica, Armeniș și Vrani.

Cele patru unități școlare au avut parte de o totală schimbare. Cele aproape trei milioane de lei investite aici au creat un mediu optim în care cei mici să învețe și să se dezvolte. Modernizarea a cuprins în primul rând lucrări în interiorul sălilor de clasă, care au fost mobilate cu bănci individuale, scaune, catedre și table noi. De asemenea, toate școlile au fost racordate la utilități și reabilitate în totalitate.

Veștile de viitor sunt la fel de îmbucurătoare. Alte două școli cărășene stau la rând pentru începerea lucrărilor de modernizare. Autoritățile competente promit că, în cadrul aceluiași program, până la finalul anului 2014 și școlile din Iablanița și Șopotu Vechi se vor ridica la standarde europene.

Totuși, banii de la Guvern, alocați prin Ministerul Educației în parteneriat cu ISJ Caraș-Severin, se impart cu greu la nevoile unităților școlare din județ, iar fondurile nu pot acoperi în totalitate necesitățile educației județene. Din păcate însă, efectele crizei economice, dar și slaba gestionare a banilor la nivel local fac ca fondurile alocate din partea consililor locale pentru reabilitarea școlilor să fie reduse. Astfel, în 2013 au fost alocate fonduri în proporţie de doar opt la sută din totalul de 470 de unități școlare cărășene.

„Din păcate, situația creată la nivel macroeconomic și efectele crizei care se manifestă și în sectorul investițiilor afectează și sistemul de învățământ. Ca urmare, fondurile alocate de consiliile locale au fost mici. Totuși, lucrările realizate din aceste fonduri au de obicei ca obiect asigurarea utilităților, lucrări de construcții, instalații, inclusiv reparații capitale”, a explicat inspectorul școlar general Nicolae Grindeanu.