Investiții majore în derulare la Aeroportul Timișoara. Terminalul de sosiri pentru cursele externe va fi dat în folosință în luna iunie

Aeroportul din Timișoara continuă investițiile în pandemie, chiar dacă resimte restricțiile impuse la nivel global, în ceea ce înseamnă traficul aerian și de pasageri, respectiv activitate aeroportuară. Administrația aeroportului a demarat o nouă serie de proiecte, pe lângă cele aflate în implementare. 

Astfel, în prezent se lucrează la construirea terminalului de sosiri pentru pasageri – curse externe. Valoarea totală a contractului de finanțare este de aproximativ 30 de milioane de lei și se află în etapa finală de construire și dare în
folosință. Lucrările au debutat în februarie 2019, iar recepția acestora s-a realizat în luna martie a acestui an. Administrația aeroportului estimează că terminalul va fi complet funcțional în luna iunie.

Până la sfârșitul lunii iulie ar trebui să fie achiziționate și echipamentele de siguranță și securitate ale aeroportului. Este vorba despre două autospeciale PSI și un sistem integrat pentru controlul de securitate.

„Am convingerea că, treptat, lucrurile vor reveni la normal. În această situație de revenire, aeroportul trebuie pregătit din toate punctele de vedere pentru creșterea traficului aerian, de pasageri și mărfuri. În aceeași ordine de idei, în contextul investițiilor derulate în prezent de Aeroportul Timișoara, zilele acestea se pun bazele realizării unor facilități de transport aerian pentru mărfuri perisabile și animale vii, fără precedent la nivel național. Impactul pe termen imediat și mediu, dar mai ales pe termen lung al acestei investiții va fi unul deosebit pentru producătorii și procesatorii de carne, dar și pentru cei care vor exporta alte categorii de mărfuri perisabile în afara continentului dar și în Uniunea Europeană.”, a declarat Dorel Grădinaru, directorul general al Aeroportului Internațional Timișoara.

În privința terminalului plecări pentru curse externe, contractul de finanțare pentru acest proiect ar putea fi semnat până la finalul acestei luni. Proiectul are o valoare de peste 180 de milioane de lei și presupune un sistem de control de securitate dimensionat pentru șase filtre complet echipate și dotările necesare pentru controlul bagajelor de cală,  7 lifturi de persoane și marfă, 18 ghișee check-in, 6 cabine destinate activității poliției de frontieră și 6 porți automate de scanare documente. Estimarea este ca terminalul „plecări externe” să fie funcțional din ianuarie 2024.

De asemenea, noul terminal cargo ar trebui să fie gata în trimestrul II al anului viitor. În prima etapă se va realiza prin credit-furnizor un spațiu logistic cu suprafața de 4.000 mp și un cost estimat de 14 milioane de lei. Construirea terminalului va fi demarată doar dacă există garanția fermă a închirierii pentru întreaga perioadă de amortizare a
investiției (10 – 15 ani).

În privința realizării centrului intermodal pentru transportul pasagerilor, proiectul își propune ca pe latura de sud a parcării auto să se realizeze o stație a CFR (punct oprire) care va permite accesul la aeroport atât al pasagerilor care pleacă din Timișoara, cât și al celor din regiunea de vest care optează pentru acest mijloc de transport. Deocamdată, proiectul este în faza studiului de fezabilitate, va fi realizat de CFR Infrastructură, cu termen de finalizare estimat pentru sfârșitul anului 2023. Valoarea proiectului se estimează la 8,5 milioane lei.

Anul acesta va fi demarată și realizarea centrului intermodal cargo Timișoara – etapa a II-a, cu termen de finalizare 2030. Terenul pus la dispoziție de aeroport poate asigura o suprafață de până la 650.000 mp. În primă etapă se va realiza un terminal cargo aerian cu suprafață de 4.000 mp, urmând ca ulterior centrul să fie dezvoltat și pentru zona rutieră și feroviară. Valoarea totală a investiției este estimată la 750 milioane de lei. Pentru realizarea integrală a proiectului se are în vedere cooperarea cu autoritățile locale, CJT și Ministerul Transporturilor.

Și pista de decolare-aterizare va fi supusă reparațiilor capitale. Se dorește aterizarea pe segmentul estic cu lungimea de 1.000 m și lățimea totală de 60 m; extinderea platformei de parcare a aeronavelor precum și a căilor de rulare Alfa, Bravo, Delta și Fox se va realiza în scopul permiteri circulației în scopuri optime a aeronavelor de categorie „D”. Reparația capitală va cuprinde și înlocuirea integrală a sistemelor de balizaj încorporate. Costurile se estimează la 250 milioane de lei și vor fi finanțate din bugetul de stat. Se apreciază faptul că într-un viitor mediu de timp va fi necesară realizarea unei piste secundare de minim 2.500 m, lățimea totală de 60 m și un PCN de minim 65.

În decembrie 2023 este estimată finalizarea modernizării sistemului integrat de securitate aeronautică, proiectul aflându-se în prezent în etapa achiziției consultanței pentru obținerea finanțării. Proiectul are o valoare de 95 de milioane de euro, iar banii provin din fonduri europene nerambursabile.

Un alt proiect al aeroportului se referă la achiziția de echipamente destinate activităților non-economice în domeniul siguranței aeronautice (etapele II și III).