Încă o lună toridă! Specialiștii Medici’s te învață cum să supraviețuiești caniculei

Vara este departe de a se fi încheiat, iar zilele caniculare ne vor mai da încă mult de furcă, acasă și la serviciu. Nu toți oamenii fac față temperaturilor ridicate, iar insolația poate deveni o problemă de sănătate serioasă. De aceea, specialiștii Clinicilor Medici’s au pregătit un mic îndrumar pentru a face zilele de vară mai plăcute.

Cum spuneam, canicula nu trebuie privită superficial. „Efectele caniculei asupra corpului nostru pot fi devastatoare, începând de la deshidratare, insolație, afecțiuni dermice, edeme ale mâinilor și picioarelor, erupții la nivelul pielii, crampe musculare, transpirații excesive, amețeli, greață, sete intensă, vărsături, diaree, senzația de lipsă de aer, agravarea problemelor respiratorii și cardiace și putând ajunge până la deces”, spune dr. Petru Guia, medic specialist medicina muncii și first aid instructor la Clinicile Medici’s Timișoara. 

Specialiștii ne atrag atenția asupra hiperpirexiei, care este o adevărată urgență medicală și apare când temperatura corpului ajunge la 41 de grade. Se manifestă prin pierderea completă sau parțială a stării de conștiență, puls rapid, senzație de lipsă de aer și necesită intervenție medicală imediată. Poate duce la apariția unei afectări permanente a creierului, rinichilor și inimii. Cât despre insolație, ea se manifestă prin cefalee (durere de cap), somnolență, greață, febră, afectarea stării de conștiență și arsuri la nivelul pielii.

Iată o serie de sfaturi din partea doctorului Petru Guia pentru zilele toride:

  1. Hidratarea este esențială, indiferent că ne este sete sau nu. „Consumă apă sau alte lichide reci. Când afară este cald, trebuie să bei mai multe lichide decât îți indică senzația de sete. Crește cantitatea de lichide pe care o bei, indiferent de nivelul de efort. Dacă munca pe care o desfășori necesită o activitate fizică intensă, bea două până la patru pahare de lichide reci la fiecare oră. Evită băuturile care conțin alcool, cafea, deoarece acestea te vor face să pierzi și mai multe fluide. Alcoolul agravează și mai mult deshidratarea”, spune medicul Guia.
  2. Perioadele de repaos trebuie petrecute la răcoare. „În perioada de pauză odihnește-te într-un mediu răcoros. Aerul condiționat este cea mai bună alegere, însă dacă nu este la îndemână, retrage-te într-o zonă cu umbră. Stai întins, cu picioarele ridicate deasupra nivelului inimii”, recomandă doctorul.
  3. Este important să ne reglăm temperatura corporală. „Folosește orice metodă ai la îndemână pentru a-ți scădea temperatura corpului cât mai rapid. O baie sau un duș cu apă rece pot scădea rapid temperatura corpului, dar dacă nu există această posibilitate, înfășoară-te într-un prosop umed”, ne sfătuiește medicul.
  4. Îmbracă-te în haine de sezon. „Poartă haine cât mai lejere. Îndepărtează orice îmbrăcăminte care nu este necesară. Alege îmbrăcăminte ușoară, de culoare deschisă, largă și din fibre naturale (ex.: bumbac)”, ne spune Petru Guia.
  5. Nu uita de cremă solară! „Indiferent de tipul de ten, folosește o cremă de protecție solară cu SPF de cel puțin 30. Arsura solară afectează capacitatea corpului de a se răci singur și cauzează pierderea de lichide”, este un alt sfat prețios.
  6. Adresează-te medicului dacă ți se face rău. „Dacă simți că starea s-a agravat, simptomele se accentuează, cere ajutor medical specializat, iar până la sosirea echipajului medical, continuă să reduci temperatura corpului prin aplicarea măsurilor de mai sus”, mai transmite doctorul de la Clinicile Medici’s Timișoara.

Cât despre recomandările pentru locul de muncă, sfaturile se referă la a avea mereu apă la dispoziție, ventilație, trebuie să avem un ritm mai redus de activități fizice, dar și în ceea ce privește intensitatea muncii. Specialiștii spun că efortul static trebuie alternat cu cel dinamic, iar perioadele de muncă trebuie alternate cu perioade de pauză în locuri umbrite.