Cristian Socol, consilier personal al premierului pe probleme macroeconomice, a postat ieri pe blogul său un „pachet alternativ” de măsuri guvernamentale, între care limitarea creșterii salariului minim pe economie, renunțarea la split TVA și renunțarea la trecerea CAS în sarcina angajatului!
Pachetul alternativ de măsuri „ţine cont de condiţiile macroeconomice actuale şi de nevoia de a păstra sustenabilitatea fiscal bugetară”, menționează Cristian Socol pe blogul său din adevarul.ro, informează Mediafax. „În calitate de coautor al programului de guvernare iniţial (cel din decembrie 2016), îmi exprim aici un punct de vedere asupra pachetului de măsuri anunţat pentru anul 2018. Datoria fiecăruia dintre cele trei persoane care am lucrat la program şi îl cunoaştem din scoarţă în scoarţă este să venim cu soluţii alternative de implementare eficientă a măsurilor din program”, precizează consilierul guvernamental.
În postarea sa, oficialul prezintă în oglindă măsurile discutate până în prezent (pachetul inițial) și propunerile sale de „resetare” (pachetul alternativ), astfel:
– Pachet inițial: Impozit pe gospodărie / Impozit pe Venitul Global -/- Pachet alternativ: „Renunţarea la impozitul pe gospodărie / Impozitul pe Venitul Global până la interconectarea completă a bazelor de date”
– Pachet inițial: Reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% pentru toţi -/- Pachet alternativ: „Reducerea impozitului pe venit la 0 pentru salarii mai mici de 2.000 de lei şi de la 16% la 10% doar pentru salariile cuprinse între 2.000 şi 5.000 de lei (prin creşterea deducerilor de bază la 2.000 de lei şi plafonarea acordării acestor deduceri la salarii de maximum 5.000 de lei, adică un sistem degresiv de aplicare asa cum există în prezent)”
– Pachet inițial: Trecerea contribuţiilor din sarcina angajatorului în cea a angajatului -/- Pachet alternativ: „Sistemul de contribuţii rămâne aşa cum este acum angajator/angajat”
– Pachet inițial: Reducerea contribuţiilor de la 39,25% la 35%, cu aplicarea Legii Salarizării Unitare -/- Pachet alternativ: „Modificarea Legii Salarizării Unitare, aplicarea măsurilor de creştere a salariilor tuturor bugetarilor cu 5% de la 1 ianuarie 2018, iar pentru medici și profesori creşteri de 20% şi respectiv 15% la 1 martie 2018 (plus revizuirea sistemului de sporuri din LSU în interiorul sistemului de educaţie şi sănătate astfel încât veniturile nete să nu scadă)”
– Pachet inițial: Creşterea salariului minim la 2.000 de lei, măsură care include transferul contribuţiilor de la angajator la angajat -/- Pachet alternativ: „Creşterea salariului minim la 1.600 de lei, măsură care nu include transferul contribuţiilor de la angajator la angajat”
– Pachet inițial: Implementarea TVA split obligatoriu pentru toate firmele -/- Pachet alternativ: „Split TVA aplicat obligatoriu pentru firmele cu cont în Trezorerie şi doar tranzacţiilor pe care aceste firme le fac cu statul; obligatoriu pentru firmele indisciplinate fiscal (cu întârzieri medii cumulate în anul anterior mai mari de 3 luni) şi opțional pentru firmele private care să beneficieze de un pachet de facilităţi (rambursarea TVA în 3 zile, prezumându-se logic că o firmă ce optează pentru split TVA nu mai trebuie verificată, neaplicarea mecanismului pentru facturile emise înainte de 1 ianuarie 2018, dar şi anumite reduceri la plata impozitului pe profit); măsuri ţintite pentru reducerea evaziunii fiscale şi a fraudei la TVA prin implementarea sistemului caselor fiscale cu jurnal electronic interconectate cu sistemul ANAF, revizuirea sistemului de rambursări de TVA după sistemul Poloniei, modificarea Legii Insolvenţei, creşterea sancţiunilor pentru munca la negru”.
Cristian Socol a remarcat că „a dispărut de aici (n.n.- din pachetul fiscal inițial) una dintre principalele măsuri introduse în Program – Impozit pe venit zero pentru salarii mai mici de 2.000 de lei”.
„Avantajele pachetului alternativ sunt: un pachet gradual în acord cu condiţiile economice şi societale actuale; respectarea promisiunii de reducere a impozitului pe venit (la zero până la 2.000 de lei şi de la 16% la 10% pentru salarii cuprinse între 2.000 şi 5.000 de lei) pentru 80% dintre salariaţi, dar cu un impact bugetar la jumătate faţă de pachetul propus iniţial – impozit pe gospodărie + trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat + reducerea contribuţiilor de la 39,25% la 35%; creşterea salariilor nete aferente celor cu venituri reduse şi clasei de mijloc; reducerea inechităţilor de salarii; costuri de administrare şi de implementare ale pachetului alternativ zero; o marjă bugetară mai mare pentru creşterea investiţiilor publice şi absorbţia de fonduri europene; comunicarea politică mult mai facilă a măsurilor cuprinse în programul alternativ”, mai arată Cristian Socol.
„Nu-mi rămâne decât să sper că aşa cum am reuşit să contribui cu argumente puternice la decizia de schimbare a modului de aplicare a TVA split obligatoriu doar țintit pentru anumite categorii de firme, aşa cum am contribuit la stoparea aplicării unor măsuri precum taxa de solidaritate exclusiv pe veniturile din muncă (un nonsens) sau a impozitului pe gospodărie ș.a., aşa voi reuşi să atrag interesul şi pentru posibila aplicare a planului B”, a mai postat consilierul premierului.
Potrivit unor analişti economici, în aceste zile ne confruntăm cu o mare diversiune pusă la cale de Guvernul PSD-ALDE. Acesta ar fi scos premeditat în prim-planul dezbaterilor publice subiecte economice, fiscal bugetare, deosebit de controversate, pentru ca proiectele de legi pe justiţie, favorabile mafiei politice, să poată trece prin Parlament fără prea mare zgomot. Avantaj, Dragnea & comp.!
Sursă foto: hotnews.ro.