„Hai la Rudăria!” Apelul voluntarilor pentru scoaterea la lumină a destinației cu cel mai mare număr de mori de apă din țară

Asociația „Acasă în Banat” a lansat, joi, proiectul „Hai la Rudăria!” prin care își propune să ofere comunei un plus de atractivitate pentru turiști. Cele 22 de mori de apă vor fi recondiționate, urmând ca toate să fie incluse într-un traseu turistic, iar voluntarii sunt deciși și să încurajeze dezvoltarea economică a zonei prin crearea unui brand al produselor din Rudăria, prin comercializarea făinii măcinate aici.

Rudăria, cum este cunoscută comuna Eftimie Murgu din județul Caraș-Severin, este o zonă de vis, cu totul specială, cu un potențial uriaș din punct de vedere turistic. În prezent, însă, nu suficient de bine promovată, spun cei care vor să îi ajute pe localnici să își promoveze mai bine zona, dar și produsele gastronomice locale.

„Acolo se întâmplă fenomenul turismului, dar într-un stadiu incipient și cu foarte multe probleme. Credem că putem da o mână de ajutor pentru ca lucrurile să fie mult mai bune. Cele 22 de mori de apă de la Rudăria nu fac parte din oferta turistică a satului și noi credem că e o mare pierdere pentru sat. Ansamblul nu face parte din patrimoniul UNESCO, iar doar opt mori de apă sunt incluse în circuit.”, a declarat președintele Asociației „Acasă în Banat”, Radu Trifan.

Printre problemele identificate de voluntarii Asociației „Acasă în Banat” sunt cele care vizează reparațiile făcute de-a lungul timpul la clădirile de mori, cu materiale incompatibile și improvizații care au distrus aspectul istoric. Apoi, turiștii găsesc în albia râului foarte multe deșeuri, în timp ce vegetația crescută în jurul morilor blochează căderea și accesul către acestea. Alte probleme identificate țin de infrastructura turistică.

„Avem probleme nenumărate la interacțiunea cu turistul: nu poți să identifici, să găsești acele mori decât dacă știi zona sau dacă ai un ghid local. Nu avem un traseu care să cuprindă cele 22 de mori și care să îi determine pe turiști să circule de la o moară la alta, să descopere peisajele din sat și chiar să interacționeze cu oamenii. Apoi sunt problemele de marketing turistic – oamenii își vând făina în pungi de plastic, o formă foarte primitivă de comerț cu produse locale care, deși au o valoare și sunt de bună calitate, nu se ridică la potențialul care există de fapt acolo. Le vom arăta tot ce înseamnă pachet turistic, astfel încât să își poată vinde produsele adaptat la nivelul din prezent.”, a spus Radu Trifan.

Asociația „Acasă în Banat” și-a propus ca, în cadrul proiectului, să organizeze trei acțiuni cu voluntari. Prima va avea loc în perioada 14-16 mai 2021, la Eftimie Murgu. Voluntarii vor face curățenie în albia râului, vor amenaja traseul turistic, vor face lucrări de întreținere la morile de apă, vor monta indicatoare, vor participa la ateliere de morărit, panificație și de ghidaj turistic. Cei care doresc să se înscrie la eveniment pot accesa acest formular online. Următoarele acțiuni vor avea loc în vară și vor fi anunțate ulterior.

„Începem cu câteva reparații serioase de clădiri de mori, sunt câteva care necesită intervenție urgență de reabilitare, câteva acoperișuri de schimbat acolo. Încercăm să adoptăm metode și mai arhaice de intervenție. Vrem să susținem comunitatea rurală să intre în fenomenul turistic, să îi susținem pe producătorii de făină de grâu și de porumb, să promovăm gastronomia sustenabilă. Sunt și câteva pensiuni în sat care au o mare problemă prin genul acesta de turism care se face, în sensul că oamenii vin în fața morii, fac poze și pleacă. Produsele locale sunt senzaționale, dar turiștii prea puțin au de-a face cu ele. Așadar, promovăm turistic morile de apă, Rudăria și produsele ei.”, a mai spus Radu Trifan, președintele Asociației „Acasă în Banat”.

Proiectul este finanțat de Fundația Orange cu 35.000 lei, prin intermediul „Susține un ONG!”, program anual ce încurajează participarea activă a angajaților companiei în proiecte sociale.

Este al doilea an când ne implicăm în renovarea morilor de apă din zona Banatului. De data aceasta însă, abordarea este una integrată și vom ajuta comunitatea locală să transforme Rudăria într-o destinație turistică accesibilă, atractivă și sustenabilă. Voluntarii companiei Orange și nu numai pot să dea o mână de ajutor în trei etape diferite pentru a amenaja zona, a repara morile de apă, a construi podețe și multe altele.”, a spus Andrei Amarghioalei, shop manager Orange România.

Comuna Eftimie Murgu din județul Caraș-Severin a purtat numele de Rudăria până în 1970, când s-au împlinit 100 de ani de la moartea marelui cărturar Eftimie Murgu. În comună, astăzi locuiesc aproximativ 1.400 de oameni, majoritatea agricultori. Situată în partea de S-E a judeţului Caraş-Severin, în Depresiunea Almăjului, este una dintre cele 15 localităţi ale Banatului de munte și face legătura între Oraviţa şi Iablaniţa.