Operatorii de gestiune a deșeurilor din Caraș-Severin au fost notificați oficial în această săptămână că trebuie să se descurce pe cont propriu cu depozitarea gunoiului din luna decembrie. La polul opus, disperarea pune stăpânire pe administrațiile locale care aruncă săgeți otrăvite spre Consiliul Județean.
Firma care administra deponeul temporar de la Lupac le cere să nu insiste sub nicio formă, pentru că decizia este clară. Dacă până în momentul de față primarii au bâjbâit în privința gunoiului, de acum înainte orice neclaritate s-a epuizat. Asta, pentru că firma care gestionează deponeul temporar din Dealul Lupacului a notificat oficial toți operatorii care se preocupă de această problemă în Caraș-Severin. Prin urmare, nu mai există niciun fel de îndoială că vor trebui găsite soluții alternative până în vara anului următor, atunci când se va finaliza cel construit din fonduri europene, care va corespunde tuturor normelor solicitate de UE.
Înștiințați oficial, reprezentanții operatorilor se gândesc deja la restructurări, în timp ce primarii sunt revoltați pe situația creată și aruncă vina pe Consiliul Județean Caraș-Severin. Asta, după ce oficialii instituției înștiințau public, în conferință de presă, toate unitățile administrativ-teritoriale că trebuie să se descurce pe cont propriu. Primarul Matei Lupu, al orașului Moldova Nouă, a explicat pentru Express de Banat faptul că primăria pe care o conduce nu își va permite să suporte costurile unui transport de 500 de kilometri. Extrem de supărat, acesta a transferat problema în sectorul politic.
„Ei au încurcat tot ce înseamnă județul Caraș-Severin și acum unde să ducem gunoiul? Să îl ducem 500 de kilometri? Cine are bani să plătească pentru așa distanțe? Nu înțeleg de ce acum aruncă responsabilitatea la noi, când ei sunt cei care au făcut proiectul. Când noi avem ADI Intercom Deșeuri, ai cărui angajați iau o groază de bani degeaba, care e responsabilitatea mea? Că au înființat ei fel de fel de structuri politice? Așa au făcut… Acvabanat, Aquacaraș, ADI Intercom Deșeuri … toate înființate să își bage pe criterii politice oamenii lor, pe care i-au avut, în lumea asta să fie directori. Le arunc la Reșița gunoiul! Încărcăm rablele și le descărcăm în fața Consiliului Județean! Eu plătesc pentru transportul gunoiului pe 100 de kilometri. Acum, cât să îl car? Chiar își bat joc de noi?! Ne-au luat o groază de bani, de unde să scoatem să mai plătim? Să plătească cei de la Consiliul Județean“, a precizat Matei Lupu.
Notificarea a ajuns și la Ecologica Oravița, societate al cărei director se gândește deja la șomajul tehnic al celor 40 de angajați.
„Momentan, nu avem o soluție! În perioada care urmează vom informa toate entitățile care sunt în măsură să găsească o variantă. Nu vom întrerupe serviciile de colectare din raza noastră de competență. În afară de Oravița, mai avem și alte 12 primării de la care colectăm. Vom depozita deșeurile la stația de transfer, dar dacă în termen de 10-15 zile nu se găsesc soluții, nu vom mai avea această opțiune. Sper ca cei care manageriază deșeurile la nivel de județ să găsească soluții. În sens contrar, suntem puși în imposibilitatea de a mai colecta gunoiul din localități. Pe lângă problema de mediu, un alt aspect extrem de grav este legat de disponibilizarea celor 40 de angajați ai Ecologica Oravița. Nemaiavând încasări, nu vom avea din ce să îi plătim, deci prin urmare, oamenii riscă să ajungă în șomaj tehnic“, a spus John Gavrilescu, directorul operatorului din Oravița.
Cum forul județean și-a prezentat deja opinia pe acest subiect, precizând că proiectul Sistem Integrat de Management al Deșeurilor va fi gata în iunie 2016, primarilor nu le rămâne altceva de făcut decât să transporte gunoiul pe distanțe aberante, de sute de kilometri.
FOTO: http://www.nwradu.ro/