Gările care au nevoie de reparații și modernizare vor putea fi reabilitate de primării. Asta după ce Guvernul a aprobat o ordonanță care asigură corelarea legislației naționale cu cea europeană în domeniul feroviar.
Stațiile CFR din localitățile din țară nu puteau fi reabilitate până acum decât de compania de căi ferate, de Ministerul Transporturilor sau de alte ministere prin programe speciale. Acum, dacă o gară este degradată și autoritățile locale sunt dispuse, pot investi în modernizarea ei.
„Astfel, facem un pas important spre descentralizarea unor servicii și investiții în domeniul feroviar. Prin modificările prevăzute în actul normativ autoritățile locale interesate vor avea inclusiv posibilitatea să încheie parteneriate cu CFR pentru reparația și modernizarea gărilor din localități”, explică ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
De exemplu, dacă acest cadru legislativ ar fi fost adoptat în trecut, Gara de Nord din Timișoara fi putut fi reabilitată de Primăria Timișoara sau de Consiliul Județean Timiș și poate nu ar fi durat zeci de ani pentru modernizare.
Alte exemple unde ar putea interveni autoritățile locale sunt Gara Buziaș și Gara Jimbolia, ambele stații vechi de mai bine de 100 de ani și care ar avea nevoie de modernizări.
Ordonanța permite ca gările să fie clasate de interes național, caz în care modernizările sunt în competența Ministerului Transporturilor, și de interes local, intrând în atribuțiile autorităților locale. De asemenea, autoritățile publice locale au posibilitatea să încheie cu administratorul infrastructurii feroviare contracte de activitate locală.