Consumul de avocado a crescut puternic în ultimii 5 ani, depășind orice așteptări ale retailerilor. Considerat anterior un lux, a devenit acum un lux accesibil, tocmai datorită creșterii producției.
Este apreciat, nu atât de mult pentru gust, cât mai ales pentru beneficiile sale pentru sănătate, după cum arată numeroase studii și articole din domeniul medical. Folosit anterior mai ales pentru guacamole la petreceri, acum a devenit inclus în micul dejun și în fel de fel de preparate.
Valoarea comerțului cu avocado Hass, cea mai populară varietate, este de așteptat să ajungă la 8 miliarde de dolari până în 2025, potrivit prognozelor asociației Hass Avocado Board. Doar în deceniul anterior, suprafața cultivată cu pomi de avocado a crescut de aproape 4 ori, cele mai multe fructe provenind din America de Sud (mai ales Mexic) și America de Nord (California, SUA).
Avocado este un copac veșnic verde, din familia laurilor, putând ajunge până la 20 – 25 de metri înălțime. În general, în culturile organizate, sunt alese soiuri care se dezvoltă mai puțin ca dimensiune, scopul fiind productivitatea și ușurința în culegerea fructelor. Există peste 500 de soiuri de avocado, cele mai multe având formă de pară, un sâmbure mare în mijloc. În funcție de varietate, există fructe foarte mici, dar și unele care cresc până la 1 – 2 kg.
Și în România au apărut în ultimii ani în magazine tot mai multe tipuri de avocado. Cel mai comercializat este soiul Hass, ușor de recunoscut datorită cojii care își schimbă culoarea pe măsură ce fructul se coace – mai întâi este verde, apoi ajunge treptat spre negru – violet. De dimensiuni medii, acest avocado are sâmbure în formă de ou. Pulpa fructului este cremoasă, cu gust asemănător cu cel al nucilor.
Alte soiuri populare de avocado sunt Avocado Reed (fructe de dimensiuni mari, de aproximativ 400 de grame), Avocado Pinkerton (fructe cu formă alungită, verde închis), Avocado Fuerte (fructe cu sâmbure cu formă ovală, foarte ascuțit), Avocado Bacon (fructe cu nuanță verde deschis și textură fină a cojii), Avocado Ettinger (fructe cu coaja lucioasă, de un verde crud, cu pulpă cu nuanțe de galben).
Interesant este în cazul unor soiuri de avocado, printre care Hass și Reed, este nevoie de aproximativ un an de așteptare din momentul în care arborele înflorește, până când fructele pot fi culese. Astfel se justifică și prețul mai mare al fructelor de avocado, față de alte culturi precum citricele, merele sau chiar bananele, fructe de asemenea foarte populare la nivel mondial.
În general în societate, avocado se bucură de o imagine foarte bună, tocmai datorită părerii generale conform căreia aduce beneficii sănătății umane, prin includerea sa în alimentație. Avocado a ajuns să fie promovat și de industria modei, inclus ca ilustrație pentru îmbrăcăminte și chiar încălțăminte din diverse colecții ale unor mărci renumite.
Avocado se bucură, de asemenea, de o prezență tot mai solidă și în universul jocurilor. Dincolo de mini-jocurile de mobil în care apare adesea alături de alte fructe, avocado este și vedeta unui joc de societate intitulat Throw Throw Avocado, care include cărți de joc, jetoane și alte elemente speciale. Fructele de avocado apar adesea și pe rolele jocurilor de pacanele cu fructe, alături de cireșe, lămâi, prune, struguri și altele.
În magazinele din țara noastră, apar și fructe de avocado gigant, cu dimensiuni de 500 de grame până la 1 kg pentru un singur fruct. În special în perioada noiembrie – decembrie. Mai nou, în comerțul online local, un comerciant a promovat, în premieră, fructele de avocado fără sâmbure. Acestea au fost vândute la prețuri mai mari pe kg față de alte variante, cost justificat prin faptul că nu mai există sâmburele, care în mod obișnuit reduce o parte semnificativă din partea de pulpă destinată consumului.