Gara de Sud, obiectiv istoric și turistic valoros

Gara de Sud a fost pusă în picioare încă din anul 1864 ca principal punct feroviar pentru municipiu și pentru județ. De-a lungul timpului nepăsarea și dezinteresul au transformat gara din monument de patrimoniu în ziduri ruină, în stare avansată de degradare.

Totuși, intrată de aproape doi ani în zona de interes a administrației locale, Gara de Sud mai are o șansă să redobândească renumele istoric pe care îl purta odată. Proiectul de reabilitare a stației CFR a fost implementat în anul 2010 și planul prevede ca aceasta să fie finalizată până la finalul acestei luni. Banii investiți pentru a aduce Gara de Sud la aspectul și funcționalitatea de care se bucura odată au venit atât din accesarea fondurilor europene, cât și din sumele alocate de la bugetul de stat. Proiectul de reabilitare a stației CFR a atins sume în valoare de peste 100 de milioane de lei.

Lucrările fiind aproape finalizate, Gara de Sud va fi redeschidă cât de curând. Pe lângă repunerea în funcțiune a traficului feroviar până în partea de sud a orașului, istoricii reșițeni văd finalizarea lucrărilor de reabilitare ca un moment de renaștere a potențialului istoric care, până nu demult, era ascuns sub zidurile cojite și peronul care descria un peisaj de-a dreptul dezolant.

[slickr-flickr search=”sets” set=” 72157644530279591″]

Gara a fost construită la 1864 şi deservea atât uzinele, cât şi localitatea Reşiţa. Prima linie ferată care a fost aici a fost linia ferată dintre Reşiţa Fabrica şi Ocna de Fier prin Bocşa. Era linie de cartament îngust de 948 de milimetri sau trei picioare vieneze care difereau de cele englezeşti. Era şi singura linie din România de 948 milimetri. Modificări fundamentale nu s-au făcut la gară până în anii 80 ai secolului trecut, când zona din jur a intrat într-o refacere destul de brutală, patru din ele fiind dezafectate”, a explicat Dan Perian, specialist în istoria industrială.

Din păcate, efecte la fel de brutale asupra monumentului istoric au fost și nepăsarea și dezinteresul care s-au așternut în ultimul deceniu. Tocmai de aceea, încă de când s-a pus în discuție o reamenajare a stației CFR, inițiativa a fost primită cu aprecieri atât din partea cetățenilor, cât mai ales din partea istoricilor care doreau de multă vreme să regăsească printre ruinele clădirii renumele de odinioară al Gării de Sud. Cu toate acestea, aceștia sunt sceptici în ceea ce privește modul în care oamenii vor reacționa în fața transformării, care nu se ridică chiar la standardele impuse de valoarea sumelor investite.

„Modernizarea este o chestie bună, e benefică în primul rând pentru monument. E bine că s-a făcut modernizarea aceasta, deşi, sincer să fiu, o astfel de inițiativă trebuia făcută şi mai din timp, dar este bine totuși că s-a făcut şi acum. Totuși, eu cred că s-a făcut cu un efort financiar mult prea mare faţă de efectul care s-a obţinut, iar lumea nu va percepe modernizarea din punctul monumentului istoric, va vedea doar aspectele neplăcute”, a mai explicat istoricul Dan Perian. 

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/