Lipsa părinților, plecați la muncă în străinătate, și situația materială precară determină tot mai mulți elevi să abandoneze cursurile încă de la vârste fragede. Cum excluziunea educațională este urmată în timp de excluziunea socială și de cea profesională, reprezentanții unității școlare de pe Valea Carașului au căutat soluții pentru a preveni un astfel de deznodământ. Ca atare, astăzi, 75 de elevi ai școlii orăvițene beneficiază de facilitățile oferite prin intermediul unui proiect cu finanțare norvegiană, demarat în mai multe județe din țară.
„«Integrare sustenabilă socială și educațională prin activități sportive» este un proiect care se adresează copiilor aflați în risc de excluziune socială din cadrul mai multor unități de învățământ din țară. Ei bine, la nivelul județului Caraș-Severin, parte din acest proiect sunt: Școala Gimnazială «Romul Ladea» Oravița, Școala Gimnazială Nr. 8 Reșița. Cei 75 de elevi din orașul nostru, incluși în proiect, au fost selectați după anumite criterii, ca de exemplu: părinți plecați în străinătate, navetiști, copii care provin din familii cu posibilități materiale reduse, precum și cei din categoria minorităților. Acești tineri beneficiază de o serie de materiale sportive, de masă caldă în fiecare zi – toate acestea pentru a-i stimula să vină la școală, să nu abandoneze studiul. Chiar zilele trecute am primit o a doua tranșă de echipamente sportive. Deși traversăm o perioadă delicată din cauza noului coronavirus, elevii vin, își iau meniul, iar de două ori pe săptămână facem antrenamente cu ei, ce-i drept, acum în online. Încercăm, prin tot felul de activități, să-i ținem conectați la actul educațional deoarece viitorul lor este în joc.”, a explicat profesorul Marțian Lepa, cadru didactic la Școala Gimnazială „Romul Ladea” din Oravița.
Despre proiectul „Integrare sustenabilă socială și educațională prin activități sportive”
Proiectul predefinit „Integrare sustenabilă socială și educațională prin activități sportive” din cadrul „Programului Dezvoltare Locală, Reducerea Sărăciei și Creșterea Incluziunii Romilor”, este finanțat de Granturile SEE și Norvegiene (2014-2021). Acesta este implementat de către Universitatea Naţională de Educaţie Fizică şi Sport din Bucureşti în parteneriat cu Norwegian School of Sport Sciences, având o durată de 4 ani – 2019-2023. Bugetul proiectului este de 20.781.945 lei.
Demersul are ca obiectiv principal creșterea incluziunii educaționale pentru un număr de 2.600 de copii aflați în risc de excluziune socială, printr-o abordare integrată bazată pe activități sportive. Prin activitățile derulate, proiectul își propune să diminueze fenomenul de părăsire timpurie a școlii, atât prin creșterea gradului de participare la procesul educațional, cât și prin creșterea nivelului de transfer între ciclurile de învățământ – clasa a VIII-a spre a IX-a (ISCED 2 – ISCED 3).
Referitor la cum au decurs lucrurile în primul an de proiect, Marțian Lepa a mai detaliat pentru expressdenanat.ro:
„Primul an a fost mai mult de acomodare. Abia spre sfârșitul acestui an a început să vină și masa caldă. Este o oportunitate extraordinară pentru acești elevi. Cu siguranță, după ce vom depăși perioada pandemică, toți cei implicați în proiect vor putea participa la competiții sportive și tabere”.