Fără mașini în trafic. Mai mulți șefi de instituții din Timiș aleg să se deplaseze la serviciu cu bicicleta sau trotineta

sorin maxim

În orașul industriei automotive, tot mai mulți timișoreni renunță la folosirea zilnică a mașinii, în favoarea unor tipuri de transport alternativ. Sunt șefi de instituții care merg la serviciu cu trotineta sau alți oficiali care, chiar dacă nu zilnic, folosesc tot mai mult bicicleta ca să se deplaseze.

Sorin Maxim, directorul Agenției de Dezvoltare Regională Vest merge zilnic la serviciu cu trotineta. Echipat ca atare, Maxim este deja obișnuit să se strecoare în trafic… alternativ. Îl motivează în primul rând faptul că astfel poate traversa mult mai ușor și repede orașul.

sorin maxim 2

„Orice ține de centru poți să traversezi foarte ușor. Merg pe trotuar, numai pe trotuar. Nu am curaj să merg pe stradă. Nici nu este recomandat pentru că și accidental dacă te agață o mașină poate fi destul de grav. În schimb, bordurile au început să fie mai teșite și se poate urca ușor trotuarul, de pe trecerea de pietoni.”, a declarat Sorin Maxim.

Timișoara este un oraș perfect pentru folosirea bicicletei, spune, la rându-i, fostul președinte al Consiliului Județean Timiș, Viorel Coifan. Lucrează și astăzi la Palatul Administrativ și vine, negreșit, la serviciu pe două roți.

„La orele 8.30-9 e un trafic insuportabil. În 7 minute ajung pe pista de biciclete, de la sala Olimpia până la CJT. Cronometrat. Cât timp se merge pe pista de biciclete care e pe trotuar e sigur. Cât timp mai există piste care sunt pe carosabil, lucrurile nu mai sunt atât de sigure pentru că există foarte mulți șoferi care vorbesc la telefon. E suficient să se atingă și să te răstorni cu bicicleta pe asfalt ca să ai urmări foarte neplăcute.”, a declarat Viorel Coifan, consilierul personal al președintelui CJT Alin Nica.

viorel coifan pe bicicleta

Foto: Ziua de Vest

Viorel Coifan mai spune și că fiecare instituție ar trebui să pună la dispoziția angajaților rastele pentru biciclete ca să îi încurajeze astfel să folosească acest tip de transport.

„Trebuie create la instituții și facilități de parcare. Ceea ce înseamnă mijloace simple, nu să îți legi bicicleta de copac sau de gardul instituției. Timișoara este făcută pentru mersul de bicicletă pentru că este un oraș de câmpie, străzile sunt largi, există asfalt, nu trebuie să mergi pe pietre care atunci când sunt ude poți să aluneci și să cazi. Din punctul meu de vedere, este un oraș aproape perfect pentru bicicliști.”, a mai spus Coifan.

parcare biciclete cjt 2

Consiliul Județean Timiș a realizat o parcare pe structură metalică, în stânga Palatului Administrativ, pentru biciclete și trotinete electrice.

parcare biciclete cjt

În județ, strategia velo include amenajarea unor piste pentru biciclete de-a lungul zonelor cu potențial turistic ca o formă de încurajare a folosirii acestui mijloc de transport alternativ dacă nu zilnic, măcar în weekend, pentru relaxare.

„Folosesc acest mijloc de transport doar de plăcere și în timpul liber neputând să vin, spre exemplu, la serviciu cu bicicleta întrucât distanța e mare. Și poate nu asta ar fi problema, dar nu există pistă de biciclete pe acest traseu și este periculos. Acum, din fericire, sunt foarte multe fonduri europene la care multe comune din Timiș, în special cele periurbane Timișoarei au aderat. În câțiva ani vom beneficia de mai multe piste de biciclete care să lege zona periurbană de Timișoara astfel încât cu siguranță vor fi mai mulți cetățeni interesați să folosească mai des acest mijloc de transport.”, a spus și Alexandru Proteasa, vicepreședintele CJ Timiș.

alexandru proteasa bicicleta

În viitor, 470 de kilometri de piste de biciclete vor fi amenajate în Timiș, prin PNRR, în cadrul unei rețele care va lega județul de Arad, Caraș și Hunedoara. Autoritățile din mai mult de 100 de localități din regiune au accesat peste 140 de milioane de euro pentru amenajarea acestor piste. În total, în cele patru județe ar trebui să fie realizate piste pe o distanță de 1.700 kilometri.