Fără curent! În aşteptarea autobuzelor electrice, transportul în comun din Lugoj circulă cu motorul gripat

Transportul în comun este o activitate importantă la nivelul unui oraș ca Lugojul, cu străzi mici, trafic însemnat pe biciclete și cu societăți multinaționale, care și-au rezolvat singure problema transportului lucrătorilor. O mare problemă a transportului la „Meridian 22” este vechimea parcului auto, asta şi pentru că toate achiziţiile făcute până acum au însemnat doar maşini second hand.

„Noi nu am avut niciodată autobuze urbane sau microbuze noi. Tot ceea ce a fost adus a fost second hand. Vă amintiți desigur autobuzele Ikarus donate de orașul înfrățit Jena, din fosta RDG, care au circuit prin oraș mai bine de un deceniu. Au fost binevenite, și-au făcut datoria, dar pînă la urmă au fost casate. În 2012 nu mai funcționa nici unul. Desigur, acum avem unele mașini foarte bune, cum ar fi autobuzul articulat Mercedes, cel verde, adus de la Zurich, Elveția. Mașinile își fac bine treaba, dar nu au fost procurate ca noi, eu asta vreau să scot în evidență. În timp, vechimea parcului își va spune cuvântul.”, explică economistul Florin Iovescu, director interimar al Meridian 22.

La ora actuală, parcul auto pentru transport în comun al „Meridianului” cuprinde un microbuz Iveco cu capacitate de 19 locuri, un microbuz Renault de 15 locuri și patru autobuze urbane Mercedes, care funcționează bine, dar care nu au fost achiziționate ca noi. Au capacitate de 100-120 locuri și au fost produse între anii 1995 și 2000. În plus, societatea are încă două autobuze închiriate din anul 2000 de la firma Livio Dario. Este vorba de un vehicul Petra și un Mercedes.

Peste 90% din beneficiarii transportului în comun sunt elevi și pensionari

Din 2013, la Lugoj, transportul în comun este gratuit pe toate cele cinci linii deservite de autobuze sau microbuze. Marea majoritate a bene­ficiarilor transportului în comun sunt elevi și pensionari, care și așa ar fi beneficiat de scutiri, alături de alte categorii de populație, cum ar fi persoane cu handicap, șomeri etc. În condițiile în care reparațiile necesită bani, iar stațiile de autobuz sunt din luna martie în întreținerea Meridianului (prin noul contract au propus să și investească în ele, iar Primăria a decontat subvenția), am întrebat directorul societății cât este de suste­na­bil transportul gratuit.

„La ora actuală, transportul în comun e gratuit la Lugoj. Legea oricum permite gratuități pentru anumite categorii de populație, cum sunt elevii sau pensionarii. Ori, la ora actuală, peste 90% din beneficiarii transportului în comun sunt elevi și pensionari. Optica trebuie schimbată, având în vedere că anul acesta Primăria îmi acoperă cheltuielile, dar la anul viitor școlar nu știu ce vom face dacă nu reîmprospătăm parcul. Cu cât mai repede, cu atât mai bine”.

Având în vedere parcul învechit și achizițiile second-hand, singura soluție pentru un transport comun în condiții civilizate rămâne proiectul achiziționării celor nouă autobuze electrice. Proiectul presupune achiziţionarea a nouă autobuze electrice, la o valoare estimată de 21,4 milioane de lei, mon­tarea a trei staţii de încărcare rapidă, în valoare de 1,8 milioane de lei, şi a nouă staţii de încărcare lentă, cu valoare estimată de 1,3 milioane de lei.

Acordul de parteneriat va fi semnat cu Ministerul Dezvoltării şi presupune o contribuţie din partea comunităţii locale de minimum 2% din întregul proiect, adică 600 de mii de lei. Licitația s-a făcut de două ori până acum de către Ministerul Dezvol­tării. Prima licitație a fost ne­con­formă, iar la a doua nu s-a prezentat nimeni. În iulie s-a făcut a treia licitație, de la care se așteaptă răs­pun­sul. Important de știut este că, și dacă va fi găsită o firmă co­respun­ză­toare de autobuze electrice, ma­și­nile nu sunt pe stoc, ci trebuie produse. Iovescu estimează că „în cel mai bun scenariu, ele vor ajunge la Lu­goj în cursul anului 2021”.

Con­dițiile impuse de actuala pandemie complică și mai mult lucrurile, așa că alte amânări sunt posibile. Un „plan B” de rezervă ar fi, după Io­vesc­u, achiziționarea de minimum cinci microbuze noi, cu câte 30 de locuri.

Speranța de a avea un parc auto modern ră­mâne totuși dotarea cu aceste autobuze urbane electrice, care au și avantajul de a fi nepoluante.