Dezvăluirile sunt făcute de primarul Reșiței, Nelu Popa, căruia nu-i vine să creadă ce descoperă cu privire la modul în care a fost administrat bugetul public în ultimii ani. Sau, mai bine spus, cum a fost sifonat!
Popa l-a atacat în termeni duri în timpul campaniei electorale pe contracandidatul său, Ioan Crina, spunând că este cel puțin imoral dacă nu penal faptul că firma pe care acesta o controlează, SC Speed Prod, asfaltează drumuri din municipiu. Nu ca urmare a vreunui contract semnat direct cu municipalitatea, ci prin intermediari. Prin firme care câștigau licitațiile sau obțineau prin atribuire directă contracte, iar ulterior acestea subcontractau mai departe lucrări către firma consilierului local, devenit ulterior viceprimar și viceprimar cu atribuții de primar. Ajuns pe fotoliul de primar al Reșiței, Nelu Popa a descoperit și alte lucruri, pe care le consideră de asemenea a fi imorale și, în plus, păguboase pentru bugetul public. Iar în acest sens se referă tot la Ioan Crina și la firma Speed Prod.
„Stația de asfalt este proprietatea Reșiței, numai că, în 2012, s-a dat o hotărâre de consiliu local ca stația de asfalt să poată efectua servicii pentru terți. Cu materia lor primă! Practic, noi puteam produce asfalt pentru clienți urmând să încasăm doar cuantumul cheltuielilor indirecte. Această operațiune s-a făcut într-un mod care nu poate fi justificat financiar! Stația de asfalt nu lucrează niciodată de la gol la gol, are niște buncăre în care se pun aceste materiale și ea nu lucrează până se golesc toate, iar când vine clientul nu se lucrează de la gol la gol. Întotdeauna în buncăre rămân materiale. Bitumul, care costă 1.300 de dolari tona, era amestecat cu al nostru, al Primăriei. Din acest motiv am hotărât să facem un audit la stația de asfalt, un control, să vedem cum au fost cuantificate aceste lucrări. De acest gen de servicii a beneficiat o singură firmă!”, a explicat Popa în plenul Consiliului Local, cu trimitere directă la Speed Prod și Ioan Crina.
Fostul viceprimar îl contrazice însă pe actualul edil-șef, atât în ceea ce privește procedura prin care materialele Primăriei ar fi fost folosite de o altă firmă, cât și în ceea ce privește contractele încheiate de Primărie cu firma Speed Prod. „E ca la moară. Adică firma vine cu 100 kg de grâu și nu face făină din grâul meu, nu? Ea macină încontinuu, dar moara îi dă făină în cuantumul celor 100 kg de grâu. Nu-i logic?! Actualul primar mai și spune că e inginer… Firma intră în curtea stației și descarcă piatra, că în buncăre stă piatră, pentru că bitumul și filerul vin cu cisterne autorizate, cu măsurători. Descarcă piatra în curte, cu bon de cântar. Și îl lasă acolo. Când ia bitumul, îl ia tot pe cântar. Eu nu am luat pe firma mea de acolo. Să fie clar! Nu apare Speed acolo. Nu există acte? Nu vede pe cine a facturat?”.
Într-adevăr, în 2012, aleșii locali s-au arătat de acord ca orice firmă să aibă posibilitatea preparării mixturilor asfaltice cu materiile prime ale acesteia pentru a realiza un număr mai mare de lucrări de refaceri. În prezent, susține directorul serviciului, Sava Giuricici, Direcția pentru Întreținerea și Repararea Patrimoniului Consiliului Local se confruntă cu situația în care nu mai poate realiza lucrări de refacere-asfaltare. „Pentru a comercializa un volum mai mare de mixtură asfaltică se impune modificarea procentului cheltuielilor indirecte ale beneficiarului pentru lucrările executate de către acest serviciu”, a explicat Giuricici în raportul de specialitate. Directorul de la Întreținerea și Repararea Patrimoniului vorbește însă și despre lucruri mult mai grave: „Beneficiarii au realizat comenzi de producție care nu acopereau funcționarea la capacitatea maximă de producție a Stației de Asfalt, uneori s-a comandat șarja de produse mai mici decât capacitatea de producție a Stației și astfel au apărut timpi de nefuncționare a acesteia. Menținerea Stației de Asfalt în stare de funcționare presupune costuri ridicate. S-a întâmplat să nu ne putem efectua propriile lucrări datorită faptului că la Stație se afla în producție mixtura asfaltică a beneficiarului, iar noi eram în imposibilitate de a ne produce mixtura necesară”. Practic, din cele afirmate de Giuricici, rezultă că Stația de Asfalt a Municipiului Reșița lucra cu prioritate și doar în avantajul firmei lui Ioan Crina, în detrimentul intereselor orașului. Acuzații deosebit de grave, care au condus la controlul comandat de primarul Popa, dar pe care Ioan Crina le respinge categoric.
„Minte cu nerușinare! Eu știu un singur lucru: întotdeauna Stația de Asfalt și-a făcut ea asfaltul. Dacă spunea că vrea să își facă 100 de tone de asfalt, atunci mai venea și firma cealaltă și își făcea și ea 100 de tone sau 200. Niciodată nu a fost un blocaj la Stația de Asfalt!”. Fostul viceprimar al Reșiței susține că, prin faptul că și alte firme aveau dreptul să își facă mixtură asfaltică în Stația din Reșița, orașul avea doar de câștigat. Pe lângă faptul că încasa bani în schimbul serviciului, se asigura funcționarea continuă a Stației, eliminându-se astfel cheltuielile pe care le implică repornirea frecventă. „O stație de asfalt este ca un furnal. Îl încălzești două zile ca să funcționeze după aia. Dacă vine cineva și are mai multă cantitate, cu atât îți iese și ție asfaltul mai ieftin. E fizică de clasa a șaptea, primară. El funcționează la anumite temperaturi. Eu cu cât încălzesc și produc mai mult odată, cu atât îmi iese mai ieftin. Că dacă încălzesc Stația ca să pun în fiecare zi 100 de tone de asfalt în oraș, îmi iese dublu față de cât e pe piață și atunci mai bine îl cumpăr de la alții. Primăria cred că și-a scos banii pe gaz anul trecut numai din prestările astea de servicii”.