Locuitorii din Tapia vor avea un pod nou pe drumul județean în intravilanul satului. Proiectul este cuprins spre finanțare în bugetul acestui an și va intra în licitație imediat. Proiectul a fost scris anul trecut, în perioada când președinte al Consiliului Județean Timiș era lugojeanul Călin Dobra și a fost cuprins spre aprobare în bugetul acestui an, astfel că lucrările ar putea începe chiar în vară, după ce va trece faza de licitație și perioada destinată eventualelor contestații.
Odată ce investiția va fi demarată, circulația înspre Măguri și restul satelor de pe DJ 680 va fi deviată din dreptul izvorului de la intrarea în Tapia, pe malul Timișului, cu ieșire pe lângă adăpostul de câini al Asociației Free Amely. „Investiția este cuprinsă pentru finanțare din acest, cu fonduri de la Consiliul Județean Timiș. Din ce știu, după aprobarea bugetului, se va trece la faza de licitație.”, ne-a confirmat Călin Dobra, actualmente consilier județean.
A rezistat 250 de ani
Actualul pod a rezistat două secole și jumătate, fiind construit de Imperiul Habsburgic, însă a fost distrus de camioanele de mare tonaj ale firmelor care exploatează balast și masă lemnoasă în zonă. Este realizat din cărămidă de foarte bună calitate, legată cu un mortar ce are în componenţă var nestins. Din păcate, în structura sa au apărut fisuri și nu mai prezintă siguranță. Conform documentelor, podul este foarte vechi, fiind cunoscut şi sub denumirea de „Podul Turcului”, şi apare pe hărţile primei ridicări topografice Iosefine din Banat, întocmite între anii 1769 și 1772, de către Imperiul Habsburgic.
Noul edificiu, mai lung și mai lat
Conform datelor tehnice, noul pod va fi alcătuit dintr-un profil ovoidal închis din tablă ondulată, având lungimea de 7,40 m și înălțimea de 5,35 m. Fundația profilului din tablă va fi alcătuită dintr-un blocaj de piatră de 50 cm grosime, 35 cm balast compactat învelit în membrană de geotextil și 15 cm nisip pilonat pe care se va așeza profilul din tablă. Umplutura pe laterale și peste profilul metalic se va executa din balast compactat armat cu geogrile, iar peste acesta se vor executa straturile rutiere. Grosimea umpluturii (balast și structura rutieră) în axul profilului metalic va fi de 1,50 m, prezentând astfel un mare avantaj deoarece fiind înecate în rambleu, nu mai există practic riscul tasărilor și apariției efectului de trambulină la limita dintre rampe și suprastructură. În final, podul va avea o lățime de 9,60 metri, cu trotuare de 1,30 metri și o lungime de 21,30 metri. „Podul propus a se construi este amplasat în intravilanul localității Tapia și traversează canalul de la km 4+000 al drumului județean DJ 680. Situația existentă: în prezent, DJ 680 traversează râul Tapia la km 4+000 pe un podeț boltit, executat din cărămidă, cu deschiderea de 5,00 m și lungimea totală 17,00 m. Lățimea părții carosabile existente este de 5,50 m, coronamentele marginale din cărămidă au lățimi de 2×0,50 m, lățimea totală a podețului fiind de 6,50 m. Datorită degradărilor survenite în timp, conform expertizei intitulată se impune dărâmarea podețului existent și construirea unui pod nou pe același amplasament.”, se arată în planul de expunere executat de o societate de proiectare din Cluj-Napoca.
Istoricii, nemulțumiți
Vestea demolării multisecularului pod de cărămidă i-a indignat pe istoricii lugojeni, care consideră că actualul edificiu ar trebui conservat și că CJ Timiș ar trebui să valorifice vechiul pod „romantic” ca monument de arhitectură locală, cum s-a procedat cu celelalte poduri de secol XVIII, iar noul pod să fie construit în spațiul disponibil din dreapta acestuia, fără a distruge vechea punte de cărămidă.