Luna iulie are cea mai mare concentrare de evenimente legate de școală și educație din an. Calendarul cuprinde examene de tot felul, de la cele de Evaluare Națională a absolvenților de gimnaziu la Bacalaureat sau admitere la facultate.
Candidați, părinți, aparținători, cu toții sunt în fierbere, așteptând cu sufletul la gură vești care pot schimba destine. Toată lumea speră la o notare corectă, apreciere la justa valoare a răspunsurilor, evaluare după standardele cerute. Dar ce te faci când intervine eroarea în aprecierea notei? Pentru că exact asta s-a întâmplat recent la Bacalaureat. Din județul Caraș-Severin au fost depuse 725 de contestații la 11 discipline și, după corectare, de la 971 de promovați cifra finală a ajuns la 1.009, în procente crescând de la 58,46% la 60,75%.
Număr mare de contestații depuse, 250, s-a înregistrat la Limba română, Real și Uman, 167 la cele cinci tipuri de Matematică și 172 de persoane au apreciat că la disciplina Anatomie şi fiziologie umană, genetică şi ecologie umană au știut mai bine și că merită o notă mai mare. Ceea ce s-a și întâmplat, adică au primit măriri, unele cu până la aproape două puncte în plus. De pildă, de la 5 la 7 sau de la 6 la 8 sau chiar de la 7 la aproape 9. Dar cum e să primești nota 3 și după contestație să se adeverească un 5 plus? Sigur că nota 5 nu este suficientă pentru promovare, dar cine știe ce surprize poate aduce media adăugând celelalte note…
Se știe, corectarea lucrărilor are loc în centre desemnate de Ministerul Educației, iar după depunerea contestației, lucrările se trimit la alte destinații confidențiale. Unii profesori evaluatori sunt mai cu moț? Adică de ce ar trebui să fie mai exigenți sau din contră?
Nu luăm în calcul erorile umane, așa cum s-a dovedit recent. Știm că se poate întâmpla (doar în România) să treci o notă de 3 unui elev care de fapt a luat 8! Rămâne întrebarea: de ce există dubla măsură?