Dosarul electronic este din ce în ce mai folosit de justițiabilii din zona de vest a țării, mai cu seamă din perioada pandemiei. Singura problemă este că doar 5 dintre cei 55 de judecători ai Curții de Apel Timișoara au semnătură electronică ca să poată certifica actele oficiale.
Aplicația TDS – de transmitere a informațiilor în sistem securizat – a fost dezvoltată la Arad și introdusă la Curtea de Apel Timișoara în perioada 2015-2016. De atunci și până acum, cel mai mult a fost folosită în perioada pandemiei: 60% în cauzele care vizează așa-zisa justiție de business și în 11% din cazuri în zona dreptului penal.
„Ce înseamnă dosar electronic? Înseamnă că printr-o accesare te poți loga la site-ul nostru, al Curții de Apel Timișoara, și poți să vezi orice dosar pe care o ai la o instanță anume. De exemplu, vrei să citești, ca avocat, de pe plajă. Te gândești că e mai ușor așa și ai peisajul propice să gândești mai bine. Sigur că poți intra să vezi dosarul la nivel electronic pentru că sunt arhivate toate. Aplicația aceasta înseamnă că nu mai trebuie să te deplasezi la instanță. E adevărat că deocamdată hotărârea judecătorească nu este considerată ca fiind un act oficial și are un caracter pur informativ. Nu avem încă semnătură electronică toți judecătorii din instanță, asta este motivul pentru care nu s-a ajuns încă aici. E un proces care durează și costă destul de scump. S-a dorit a se face până la sfârșitul acestui an împreună cu STS. Pentru că dacă lucrăm cu o firmă privată, cum am încercat, ne cer undeva în jur de 200 de lei de fiecare persoană, pe un an de zile, că după – trebuie să le reînnoiești.”, a declarat Mircea Crețu, președintele Curții de Apel Timișoara.
Potrivit președintelui Curții de Apel Timișoara, 5 din cei 55 de judecători ai instanței au acum semnătură digitală.
„Cea mai mare folosire a dosarului electronic a fost în perioada pandemiei. (…) Acele informații se pot încărca de oricine. Semnătura electronică ne-ar trebui ca actele acelea să devină oficiale. Teoretic se poate încărca și de un angajat al baroului. Dacă nu ai pus o semnătură electronică, nu devine act oficial.”, a mai explicat Mircea Crețu.
Avocații admit că le este de folos aplicația digitală. Totuși, există temeri cu privire la procesul accelerat al tehnologizării.
„Am remarcat un paradox. Există suficient de mulți avocați care nu cred sau se feresc de aceste progrese pe care le-a înregistrat societatea în ultima vreme. Însă în mod cert, digitalizarea justiției nu va însemna nici înlocuirea judecătorilor cu roboți, nici a avocaților cu roboți pentru că activități precum concepția, gândirea, decizia ne aparțin și vor rămâne în continuare o caracteristică umană. Ce face digitalizarea? Ne eficientizează munca: reducem timpii petrecuți la registraturile instanțelor, reducem timpii petrecuți pentru înregistrarea cererilor, pentru citirea dosarelor, pentru anumite activități care astăzi pot fi realizate prin intermediul mijloacelor electronice.”, a explicat Sergiu Stănilă, decanul Baroului Timiș.