Situaţia pe Aeroportul Internaţional Timişoara nu este deloc una favorabilă. Efectele pandemiei nu au trecut nici pe departe şi se resimt acut. Dezastrul a început cu data de 20 martie, când s-au întrerupt practic toate zborurile comerciale cu pasageri pe Aeroportul Timişoara până în data de 18 mai.
Încă de atunci au fost gestionate resursele şi au fost luate măsuri de reducere a cheltuielilor cu resurse umane, salarii, dar şi cheltuieli cu serviciile, lucrările de reaparaţii sau întreţinere. La ora aceasta aproximativ 190 de angajaţi din 232 sunt în şomaj tehnic. Zilele acestea directorul Dan Idolu a început să semneze note de preaviz pentru vreo 20 de salariaţi cărora li se va desface contractul de muncă.
„Este vorba despre funcţii care nu sunt absolut obligatorii şi cred că în mod normal această politică va trebui să continue pentru că e clar că revenirea mai devreme de 2022, 2023 la nivel anterior nu va fi, după toate estimările făcute de organismele europene. Trebuie luate măsuri dure. Ne aşteptăm şi sperăm ca statul român să fie alături de noi. Am avut câteva conferinţe video cu Comisia de Concurenţă unde se judecă ajutorul de stat. Am reuşit ca în propunerea de buget rectificat din aprilie să treacă şi memorandumul de susţinere a unei subvenţii de 15 milioane de lei pentru Aeroportul Timişoara, din partea Guvernului, dar trebuie să avem şi acordul comisiei. Iar de joi depunem documentele pentru a ni se acorda pagubele pe perioada 15 martie-31 mai, care sunt undeva la 5 milioane de lei”, a precizat Dan Idolu, directorul Aeroportului Internaţional „Traian Vuia” Timişoara, pentru Express de Banat.
„Îngrijorarea serioasă este că vom intra în incapacitate de plată”
În această perioadă s-au făcut economii la fondul de salariu, au fost suspendate contractele de întreţinere, de marketing, de reparaţii, mai puţin cele de investiţii care au continuat. Dan Idolu se teme chiar de insolvenţă, care nu este o ipoteză de neglijat.
„Este clar că aceste reduceri de costuri şi de cheltuieli au fost absolut necesare pentru că nu mai aveam venituri. Dar faptul că am luat măsurile din timp, pe de-o parte ne permite ca încă să funcţionăm chiar şi la motoare foarte reduse şi să ţinem totuşi societatea să nu intre în insolvenţă. Sunt totuşi companii care nu reuşesc să plătească datoriile din iarnă. Am reuşit să supravieţuim până la începutul lunii iunie. Nu ştim ce va mai fi în iulie.
Există temerea mea şi îngrijorarea foarte serioasă că dacă se prelungeşte perioada de restricţie a zborurilor vom intra în incapacitate de plată. Asta înseamnă că putem intra în insolvenţă de vreme ce nu mai avem bani pentru orice furnizor al nostru căruia îi suntem datori cu energia electrică, cu serviciile de securitate, serviciile pază, sunt o grămadă de servicii care pot să ne ceară insolvenţa dacă nu plătim”, a mai spus Dan Idolu.
Anul a început cu auspicii bune pentru Aeroport şi era greu de prevăzut ceea ce pandemia a putut determina.
„Luna ianuarie a avut o creştere faţă de luna ianuarie a anului anterior cu 15% a numărului de pasageri. În februarie deja s-a resimţit din cauza faptului că pe plan global au fost restricţionate cursele, cu 3,7%. În martie deja am avut o scădere de 67% faţă de martie 2019, iar în aprilie şi mai ne apropiem de 100%, 99,1%, respectiv 98,7%”, a continuat Idolu.
Graficul din cele două luni a fost reprezentat de acele curse charter cu muncitori pentru Germania care au totalizat circa 2.000 de pasageri. Dacă înainte existau 3.000-4.000 de pasageri pe zi, acum reprezentanţii Aeroportului se bucurau dacă erau 100.
„Practic este dezastru, 99,1 scădere. Sigur că acest lucru s-a manifestat şi în veniturile Aeroportului. În ianuarie am avut un plus de un milion de lei, în februarie am avut un profit brut de 243.000 de lei. Dar în martie şi în aprilie cheltuielile au fost duble faţă de venituri, deşi am redus cheltuielile la mai puţin de jumătate. Am putut supravieţui pentru că am încasat restanţele din lunile martie şi februarie ale companiilor aeriene care la rândul lor erau într-o situaţie dificilă”, a adăugat directorul Aeroportului Internaţional Timişoara.
Acesta s-a aşteptat ca după jumătatea lunii să înceapă cursele care erau anunţate deja. Dacă va fi prelungită starea de alertă totul s-ar putea decala.
„Ne aşteptam ca acum, din data de 17, să înceapă zborurile care erau anunţate deja. Din 16 iunie trebuia să înceapă Bergamo, Bolognia, Bari, Paris, Roma, Dortmund şi altele. Acum totul se decalează. Cert este că la ora actuală avem o cursă TAROM o dată pe zi pe relaţia Bucureşti-Timişoara şi retur. Va începe de săptămâna viitoare a doua relaţie de trei ori pe săptămână, dar nu ştim, este o perspectivă incertă”, a mai spus Dan Idolu.