De la tramvaiul de top mondial la cel fără vatman. Unde ne situăm și care sunt provocările transportului urban al viitorului?

aytunç günay, preşedintele consiliului de administraţie bozankaya
explo 1000x200

Într-un interviu acordat expressdebanat.ro, Aytunç Günay, președintele Consiliului de Administrație al companiei Bozankaya, cea care a produs pentru Timișoara tramvaiele care au depășit recordul mondial pentru cea mai mare autonomie a bateriei, vorbește despre cum a fost întreg procesul de producere a acestor noi garnituri, dar și despre ce ne așteaptă pe viitor în privința mobilității. 

La Timișoara au sosit, începând cu luna iunie a anului trecut, primele 7 tramvaie produse de compania Bozankaya. Vatmanii au trecut deja prin mai multe traininguri, teoretice și practice, astfel încât să nu aibă nicio dificultate în a conduce garniturile odată cu punerea lor în circulație.

„Vatmanii au fost destul de deschiși la noi tehnologii și entuziasmați să învețe. Au fost impresionați de tehnologia superioară și de funcțiile avansate ale noilor vehicule. (…) Mai întâi a avut loc un training teoretic, în conținutul căruia toți parametrii operării vehiculelor, inclusiv definiții de eroare și definiții detaliate ale zonei șoferului, au fost de asemenea stabiliți, iar vehiculul le-a fost prezentat vatmanilor. În cealaltă etapă, vatmanii au condus vehiculele pe linia principală, însoțiți de echipa tehnică a Bozankaya. În timp ce aceștia conduceau, echipa Bozankaya le-a explicat și demonstrat acțiunile care trebuie întreprinse în cazul defecțiunilor și/sau al unor situații extraordinare. La o zi după ce trainingul nostru teoretic a fost încheiat, au început trainingurile practice care vor continua până când vehiculele vor fi puse în circulație.”, a declarat Aytunç Günay, preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei Bozankaya.

bozankaya 1

Deși există niște probleme la nivelul infrastructurii orașului, reprezentanții companiei turcești spun că nu au observat nicio incompatibilitate tehnică majoră care ar putea împiedica circulația și funcționarea optimă a tramvaielor noi, pe rutele stabilite.

„Până la finalul anului 2022, livrarea celor 21 de tramvaie pe bază de baterii va fi finalizată, iar locuitorii Timișoarei vor folosi tramvaiul dotat cu tehnologie de ultimă oră, care a doborât un record mondial. Vom prelua comenzile pentru restul tramvaielor din lotul de 21 și vom completa livrarea agreată pentru totalul de 40, în 2023.”, a mai spus Aytunç Günay.

Cerere crescută pentru companie, după premierea tramvaiului de la Timișoara

Președintele CA al companiei mai spune și că, în urma câștigării premiului de inovație acordat de ERCI, cea mai mare asociație din Europa dedicată sistemelor feroviare, Bozankaya a înregistrat o cerere crescută din partea țărilor europene și asiatice.

bozankaya 4

„Am înregistrat o cerere crescută din partea țărilor europene și asiatice. Prioritatea noastră este să aducem întotdeauna tehnologiile cele mai avansate și cele mai sigure în industria electromobilității, atât la nivel global, cât și local. Bozankaya este una dintre companiile lider de piață în acest sector, producând, mondial, tehnologie de cel mai înalt nivel. Astăzi, autobuzele electrice produse de Bozankaya sunt folosite în Germania, Olanda și Belgia, înregistrând scoruri de satisfacție ridicate. Bozankaya a produs, de asemenea, și toate vehiculele proiectului de metrou Bangkok Green Line, realizate în consorțiu cu Siemens, în unitățile de producție ale Bozankaya, din Ankara. Acesta a fost primul proiect modern de metrou al Thailandei, cu ajutorul căruia astăzi sunt transportați zilnic peste 1 milion de pasageri. Pe lângă aceste proiecte, Bozankaya a lansat sub marca sa, autobuze, tramvaie și troleibuze electrice care fac parte din rețelele de transport public a mai mult de 10 provincii din Turcia.”, a detaliat Aytunç Günay.

„Vehicule prietenoase cu mediul, cu zero emisii de carbon vor intra în viețile noastre”

Tot Bozankaya produce pentru Turcia și primul tren de metrou 100% autonom, fără șofer.

„După cum știți, ne-am angajat, de asemenea, și pentru realizarea proiectelor de tramvaie pentru Iași și Timișoara, sub umbrela scopului comun cu autoritățile locale de îmbunătățire a sistemului de transport public al României, conform standardelor europene, cu finanțări de la Uniunea Europeană. În plus, ne adunăm, împărtășind sau unindu-ne tehnologiile, în cadrul a diverse parteneriate strategice cu companii precum Alstom, cu sediul în Franța, sau MAN, cu sediul în Germania, doi lideri mondiali pe piață în industria transporturilor.”, a explicat oficialul Bozankaya.

Iar viitorul în mobilitate sunt vehiculele prietenoase cu mediul, care funcționează pe bază de electricitate, în loc de combustibili fosili, și care au zero emisii de carbon.

bozankaya 3

„Tehnologiile vehiculelor autonome fără șoferi se vor dezvolta și ele mai rapid. Putem spune că industria electromobilității va trece printr-o transformare incredibilă, în special cu ajutorul tehnologiilor bazate pe Inteligența Artificială. Siguranța în aceste vehicule va crește la nivele maxime. Suntem mult mai aproape decât înainte de momentul în care vom atinge un model de transport care este compatibil cu natura, dar fără să fie predispus la eroare umană și cu risc de accidentare aproape de zero. Noi, la Bozankaya, o companie care a făcut cercetare și dezvoltare ani de zile pentru producerea unei noi generații de vehicule electrice și pentru sistemul feroviar și care a investit aproximativ 80% din profiturile sale în studiile R&D vom fi unii dintre cei mai mari jucători în această transformare și vom depăși noi recorduri mondiale cu tehnologia pe care o producem.”, a declarat Aytunç Günay.

„Tehnologiile vehiculelor autonome fără șoferi se vor dezvolta și ele mai rapid”

Există însă și niște provocări în ceea ce privește transportul urban al viitorului. Pe de o parte, infrastructura juridică dedicată acestui segment continuă în Uniunea Europeană. Deocamdată este neclar, spre exemplu, care vor fi responsabilitățile legale în cazul unui accident.

„Dezvoltarea unei benzi dedicate acestor vehicule, pentru urgențe, este necesară. Ar trebui să fie evaluat dacă va exista o comunicare între vehicul și drum. Dacă vehiculele autonome se vor deplasa în trafic normal – este extrem de important să se determine dacă acest lucru se va întâmpla pe o bandă specială sau pe una similară celor pentru metrobuze, care este folosită în țara noastră în Istanbul, adică o bandă specială rezervată pentru aceste mijloace de transport public. Un management inteligent al energiei are un rol vital. Vehiculele trebuie să comunice cu rețele inteligente (așa-numitele smart grids) și să se încarce în momentele convenabile. Putem prezice că acele cartele folosite acum de pasageri în transportul public vor fi scoase din uz în viitorul apropiat, smartphone-urile fiind utilizate în schimb.

bozankaya 2

Cu aplicații care vor fi instalate pe aceste telefoane, numărul de pasageri la smart stop-uri și posibile rute de călătorie vor fi calculate și direcționate către cea mai adecvată linie dedicată vehiculului. Un mediu de tip cloud și Inteligența Artificială sunt necesare pentru susținerea acestei întregi structuri. Iar această structură, despre care am vorbit grosso modo, se încadrează în conceptul de Smart City. Dacă ar fi să ne întrebăm unde suntem noi, Bozankaya, în această tehnologie; am testat cu succes prototipul vehicului nostru urban autonom și ne-am finalizat planurile pentru acest mijloc de transport. Instrumentul nostru trimite și primește informații la și de la baza de date cloud și poate identifica și raporta propriile defecțiuni. Locația vehicului nostru (pentru moment) este transmisă către o aplicație care rulează pe smartphone.”,  a concluzionat președintele Consiliului de Administrație al companiei Bozankaya.

banner 970 x 250