Cyberbullyingul, în creștere în rândul elevilor. Ce îi face pe copii să fie violenți la școală?

Psihologii spun că numărul cazurilor de bullying în mediul online a crescut în ultimul an, când majoritatea copiilor au făcut școală în fața calculatorului, însă acum, reîntorși pe băncile școlilor, nu reușesc să își controleze emoțiile, așa că au nevoie de sprijinul adulților ca să învețe din nou să interacționeze. 

În Timiș, în ultima săptămână, au fost înregistrate două cazuri de violență în școli. La Liceul Alimentar din Timișoara, o elevă de 15 ani, cu nevoi speciale, a fost agresată de mai multe colege, chiar în timpul orelor de curs, în absența dascălului care le-a lăsat nesupravegheate. Pe de altă parte, la Bethausen, un copil a ajuns acasă cu capul spart, iar bunica acestuia spune că responsabil pentru agresiune este chiar directorul școlii.

CITEȘTE ȘI: Două cazuri de violență în școlile din Timiș, în ultimele zile. Directorii și profesorii, puși să stea printre elevi în pauze

leader board 728 x 90 px

„După perioada pandemiei am putut observa în școlile în care lucrăm, dar și în cabinetele de consiliere o schimbare comportamentală asupra elevilor. Mă refer aici la pierderea abilităților sociale pe care ei, în ultimul an, nu au avut unde să le exerseze. Abilitatea socială se învață. Înseamnă interacțiuni cu copii de aceeași vârstă sau cu alte persoane, ceea ce copiii au pierdut în ultima vreme. Acum practic ei reînvață să se adapteze unii cu alții și să interacționeze într-un mod echilibrat, din punct de vedere emoțional.”, a declarat Mihaela Dinu, psiholog la Salvați Copiii.

Mihaela Dinu spune că adulții sunt cei care trebuie să le ofere sprijin copiilor, să îi valideze emoțional și să le înțeleagă avalanșa de emoții prin care au trecut și încă trec. „Trebuie să înțelegem că bullyingul este un fenomen care nu poate fi gestionat doar de către elevi, au nevoie de adulți, părinți sau profesori. Pentru că ambele categorii de adulți trebuie să acționeze pe palierul lor, în prevenția fenomenului și apoi în intervenția fenomenului de bullying pentru că și acesta se află în mai multe etape. Dacă vorbim de vârstele mai mici, e nevoie să facem foarte multă prevenție. Dacă mă refer de la ciclul gimnazial încolo e nevoie de multă muncă pe partea de intervenție.”, a explicat specialistul.

La centrul de consiliere Salvați Copiii din Timișoara, părinții pot primi sfaturi de la specialiști și psihologi cu privire la gestionarea unor situații care vizează violența manifestată de copii.

„Centrul este de consiliere pentru părinți. În perioada pandemiei, numărul consilierilor desfășurate față în față a fost mai mic, acestea desfășurându-se mai mult în online, dar acum, în 2021, s-au reîntors în cabinete și au început să vină. Au fost în mare parte solicitări privind tulburările de anxietate. Acestea pot avea ca și cauze cyberbullyingul și bullyingul. Cyberbullyingul este o intimidare și o relație defectuoasă între copii, în mediul online, pentru că eu au petrecut foarte multă vreme în mediul online în ultimul an, lucrurile acestea s-au mutat din clasa fizică a școlii în mediul virtual și am avut o creștere a numărului de cazuri în mediul online referitor la cyberbullying.”, a explicat Mihaela Dinu.

Potrivit inspectorilor școlari, numărul cazurilor de violență fizică în școală a scăzut din 2014 până în prezent, potrivit raportărilor primite de la școli, însă acestea încă mai există. Inspectoratul Școlar Timiș nu are însă o statistică detaliată cu privire la faptele de violență: dacă s-au petrecut doar între elevi, fie între elevi și dascăli sau alte persoane din școală. Dacă în 2014-2015 au fost raportate 356 de cazuri de violenţă fizică în şcoli, în Timiș, anul trecut au fost 229, iar în primul semestru al acestui an – 6. Principalul motiv pentru scăderea acestor fapte este montarea camerelor de supraveghere în sălile de curs şi pe holuri, a declarat inspectorul școlar de Timiș, Marin Popescu. Nici acum nu există consilieri sau psihologi în fiecare şcoală în parte, a mai spus el.

„În mediul rural, diriginții, învățătorii ar trebui cumva să acopere și această parte prin discuții foarte apropiate cu elevii, abordarea unor teme privind recunoașterea emoțiilor, gestionarea comportamentelor conflictuale și a interacțiunilor conflictuale dintre copii. E greu să acoperi activitatea unui consilier pentru că el are o specialitate anume, o pregătire în acest domeniu, însă și cadrele didactice pot face ceva în acest sens.”, a concluzionat psihologul.