Internet bankingul, utilizat de foarte multă lume, în special în contextul pandemic, chiar dacă îi ajută pe clienți să efectueze operațiuni bancare 24 de ore din 24 fără deplasare fizică are şi anumite riscuri. Astfel, în ciuda măsurilor de securitate luate de bănci, infractorii cibernetici și-au perfecționat metodele de clonare a site-urilor oficiale, clienții de bună credință fiind o pradă ușoară pentru aceștia.
Cum în ultima perioadă atacurile de tip phishing s-au înmulțit considerabil, Poliția Română a emis o avertizare prin care îi îndemână pe cetățeni să fie extrem de prudenți atunci când efectuează operațiuni bancare online. Avertizarea pleacă de ideea conform căreia mai multe pagini ale unor instituții bancare din România sunt clonate, acestea imitând foarte bine paginile de internet banking prin intermediul motoarelor de căutare accesate din browserele de internet.
Modul de acțiune al hackerilor
În momentul în care utilizatorii accesează diferite motoare de căutare și efectuează căutări după cuvinte-cheie precum: „(numele băncii) online banking” sau „(numele băncii) internet banking”, paginile clonate pot fi afișate fie ca anunțuri publicitare care imită un rezultat al căutării, fie ca un rezultat propriu-zis al căutării. După accesarea paginilor, de obicei, utilizatorului i se cere să introducă numele de utilizator și codul de autentificare generat de token. Astfel, în funcție de procedura de autentificare a băncii, autorii pot afișa diferite ferestre de tip pop-up prin care să solicite utilizatorului detalii suplimentare cu privire la modalitatea de autentificare (de exemplu, dacă procedura necesită selectarea unei imagini cunoscute doar de utilizator, acestuia i se cere să descrie în cuvinte imaginea).
Capcana apare în momentul în care, folosind datele introduse de către utilizatori, persoanele rău-intenționate se autentifică în contul clientului și, după o evaluare rapidă a soldurilor, inițază transferuri de bani către diferite conturi aparținând unor rețele de spălare a banilor, timp în care utilizatorul este lăsat să aștepte pe pagina care imită site-ul băncii, sub diferite pretexte („se conectează…”, „așteptați încărcarea paginii…”, „se efectuează lucrări de mentenanță…” etc.).
După scurt timp, utilizatorului îi este afișată o căsuță în care i se cere din nou să introducă un cod generat de token pentru a se autentifica în cont (din nou, sub diverse pretexte precum: erori de autentificare, credențiale incorecte etc.). Ei bine, atunci când utilizatorul introduce acest cod, cei în cauză îl folosesc pentru a autoriza tranzacția inițiată din contul clientului.
Recomandări ale Poliției Române pentru evitarea atacurilor cibernetice:
1. Fiți foarte atenți la denumirea paginii pe care o accesați! De cele mai multe ori, paginile clonate au o denumire asemănătoare, dar nu la fel ca cea originală. Fie lipsește o literă, fie apare o cratimă în plus, orice detaliu contează! Puteți accesa mai întâi pagina de internet a băncii, din care să accesați secțiunea de online banking;
2. Fiți atenți la orice modificare în procesul de autentificare! Dacă se solicită detalii noi, dacă procesul durează mai mult ca de obicei, dacă se afișează mesaje care pot fi utilizate ca pretext pentru întârzieri („eroare de conectare”, „lucrări de mentenanță”, „se așteaptă încărcarea paginii” etc.) înseamnă că sunt șanse mari să fi accesat o pagină de phishing. Închideți browserul, așteptați câteva minute și reluați procedura, cu o atenție sporită la detaliile de la pasul 1;
3. După introducerea credențialelor necesare autentificării în contul de internet banking ar trebui să fiți autentificat. Dacă nu se întâmplă acest lucru și vi se cere din nou, sub diferite pretexte, un alt cod generat de token, nu îl introduceți imediat. Aveți mari șanse să autorizați o plată frauduloasă! Închideți browserul, așteptați câteva minute (de obicei, sesiunile de internet banking expiră în 3 sau 5 minute) și reluați procedura, cu atenție sporită. Fiți atenți la introducerea corectă a credențialelor, astfel puteți elimina pretextul „credențiale incorecte”, „parola greșită” etc.;
4. Dacă vi se solicită să introduceți în pagina de internet banking un cod primit prin SMS, citiți cu atenție conținutul mesajului primit! În acest mesaj este descris motivul pentru care l-ați primit: fie autorizarea unei plăți (beneficiarul și suma), fie autorizarea altor dispozitive pentru utilizarea contului. Dacă motivul nu corespunde cu intențiile dumneavoastră, nu îl introduceți!
Persoanele care au fost deja victime sunt sfătuite să anunţe Poliţia.
Sursa foto principal: pinterest.com.