Aproximativ 60% dintre cele 560 de site-uri de comerț electronic verificate de Comisia Europeană și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor prezintă nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, informează Comisia, potrivit Mediafax.
Site-urile controlate oferă o gamă largă de bunuri, servicii și conținut digital, de la îmbrăcăminte sau încălțăminte la programe informatice sau bilete la spectacole, iar neregulile constatate privesc în special modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „Comerțul online le oferă consumatorilor numeroase oportunități. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Sunt consternat de numărul mare de site-uri care au aceste probleme – sper că acestea sunt neintenționate. Comercianții online trebuie să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale.”
Preţuri înşelătoare
Pentru mai mult de 31% din site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.
Pe 211 site-uri, prețul final care trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% din acești comercianți nu incluseseră informații adecvate cu privire la taxele suplimentare care nu pot fi evitate la livrare, la metodele de plată, la taxele de rezervare și la alte suprataxe similare. Legislația UE privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.
Drepturi camuflate
În 59% din cele 560 de site-uri verificate, comercianții au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Platforma SOL le permite consumatorilor și comercianților să soluționeze litigiile fără a apela la instanță.
În cazul a aproape 30% din site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul de retractare al consumatorilor. În conformitate cu legislația UE, consumatorii trebuie să fie clar informați despre dreptul lor de retractare atunci când fac cumpărături online.
Autoritățile de protecție a consumatorului (CPC) se vor asigura că normele sunt respectate pe deplin de către comercianții respectivi prin activarea procedurilor naționale de asigurare a respectării legislației, în caz de nevoie, transmite CE.
Datorită legislației UE, orice consumator din UE are dreptul de a primi din partea unui comerciant informații esențiale clare, corecte și ușor de înțeles despre un bun sau un serviciu înainte de a efectua o achiziție online. Aceste informații, mai precizează Mediafax, trebuie să includă aspecte precum caracteristicile produsului, prețul cu toate taxele incluse, costurile de livrare și existența unui drept de retractare sau de anulare.