Dacă v-ați plimbat prin Timișoara și a ajuns la urechile voastre sintagma #cetățeandeTraian sau pur și simplu urmăriți brand-urile voastre zonale preferate pe Instagram și ați zărit de asemenea sintagma, acum vă prezentăm pe larg inițiativa Cetățean de Traian, un brand socio-cultural care are în prim-plan reabilitarea imaginii cartierului Fabric din jurul Pieței Traian, ca acesta să iasă în evidență ca punct cultural urban de referință pentru Timișoara. Inițiatoarea proiectului ne-a vorbit pe larg despre ambițioasa idee.
Un proiect de la zero
Pe lângă noul strat de culoare al cartierului, proiectul se îndreaptă și spre antreprenorii care au afaceri locale în zonă, mulți dintre ei fiind tineri cu inițiativă, care au pus bazele propriului business. Împreună comunitatea Traian va revoluționa partea de oraș care a devenit o fantasmă arhitecturală, prin dezvoltarea sa turistică, dar și în ceea ce privește mediul de afaceri. „Aceasta inițiativă a pornit din fascinația noastră pentru istoria, arhitectura și diversitatea socială a cartierului Fabric, dar și din frustrarea față de indiferența care a dus la degradarea cartierului istoric. Am demarat acest proiect în momentul în care ne-am alăturat și noi micilor business-uri locale din zonă și ne-am dat seama că suntem înconjurați de oameni ca noi, antreprenori creativi, tineri, cu viziune și curaj și cu dorința de a face ceva nu doar pentru binele propriu, dar și pentru societate. Dar pentru că doar o dorință nu este suficient și cum nu poți face tot de unul singur, am vrut să formăm o comunitate în care să ne sprijinim și să ne promovăm reciproc”, spune Laura Lazin, inițiatoarea proiectului.
Cum va funcționa inițiativa
Cardul Cetățean de Traian a fost creat în acest scop pentru a servi drept card de reducere, atât pentru timișoreni, cât și pentru cei deschiși să se alăture inițiativei, indiferent de zona din care sunt. Cardul este legat printr-un QR code de o hartă Google maps, Harta de Negoț Urban pe care sunt plasate toate locațiile partenere. Astfel, pe baza cardului și exclusiv în locație, puteți beneficia de reduceri sau alte oferte, toate acestea fiind specificate în descrierea pin-ului fiecărui partener. Astfel, comunitatea Traian vrea să devină acea casă primitoare cu oameni călduroși, care să satisfacă nevoia de acasă a fiecăruia.
„Am vrut să facem asta într-un mod cât mai vizibil, dar și cu un buget redus, iar experiența de peste 10 ani pe care o avem în publicitate și marketing ne-a ajutat în acest sens și astfel a apărut cardul Cetățean de Traian, un card de reducere, disponibil oricui, atât din Timișoara cât și din afara orașului și a țării. Viziunea noastră este de a transforma zona Traian într-un hot spot urban, acel loc în afara zonelor ultra-turistice și ultra-comerciale, acel loc în care ajungi «pentru că știi», pentru că e cool și pentru că e alternativ, unde găsești afaceri mici, de familie, producători locali și oameni pasionați de ceea ce fac”, spune Laura Lazin.
Rețeaua Negustorilor Urbani și temeliile proiectului în mediul de afaceri local
Proiectul se afirmă prin rețeaua Negustorilor Urbani formată din antreprenori tineri care au deschis sau vor să deschidă afaceri alternative în această zonă, prin campanii online și offline care să prezinte zona Traian ca o alternativă de petrecere a timpului liber și prin conturarea unei imagini și a unei comunități prin care oamenii să vrea să se asocieze, chiar dacă nici nu locuiesc în această zonă, doar pentru simplul fapt că se identică cu vibe-ul inițiativei. Până în prezent, 12 antreprenori cu afaceri din domenii diverse, cum ar fi: restaurante, cafenele, spații de cazare, ateliere de mobilă și unelte de tâmplărie, terase, ateliere de fashion și obiecte decorative premium și asociații fac parte din rețea. Profilurile lor sunt prezentate pe paginile Cetățean de Traian din social media, iar lista și Harta de Negoț Urban rămân deschise tuturor celor ce vor să se alăture.
„Dacă inițial am contactat noi primii Negustori, pe parcurs am început să primim mesaje de interes din partea altor afaceri sau asociații din zonă care își doreau și ele să facă parte din acest proiect și vrem să îi invităm și pe cei cu care încă nu am luat legătura să ne scrie dacă sunt interesați să participe. Harta de Negoț Urban este deschisă către orice tip de produse sau servicii. Planul nostru pe viitor este să popularizăm zona prin prezentarea negustorilor pe termen scurt, iar pe termen lung prin intervenții în spațiul public din Piața Traian (cum ar fi expoziții temporare sau construcții temporare de tip pavilion care să găzduiască diferite micro-evenimente socio-culturale). De asemenea, avem în vedere, odată ce contextul clinic ne va permite, organizarea de evenimente de anvergură mai mare, de tipul festivalurilor street-food sau degustări de bere artizanală, concerte sau piese de teatru în aer liber. Ne dorim să readucem în atenția tuturor timișorenilor și nu numai acest cartier istoric, să îl revitalizăm prin modalități care ne sunt direct accesibile și să creăm acea comunitate de oameni care poate schimba lucrurile”, a transmis Laura Lazin.