Centrul de Proiecte al Primăriei Timișoara este implicat într-un scandal uriaș. Asta după ce experții care au evaluat aplicațiile depuse în cadrul apelului „Cultura în prezent” au fost acuzați de faptul că și-au aprobat unul altuia proiectele depuse. În acest caz au fost sesizate și Curtea de Conturi, DNA și ANI. Pe de altă parte, primarul Fritz spune că nu are dubii în privința modului în care s-au aprobat finanțările.
Primăria Timișoara a alocat o sumă de trei milioane de lei pentru apelul de finanțare „Cultura în prezent”. Acești bani au fost împărțiți unui număr de 34 de proiecte, la sfârșitul lunii trecute, prin Centrul de Proiecte. Însă, imediat după afișarea rezultatelor, au început primele scandaluri. Mai precis, nu puțini oameni au fost revoltați de faptul că Festivalul Internațional de Literatură a fost sărit de la finanțare.
Mai apoi în spațiul public au apărut informații cu privire la faptul că experții care au evaluat aplicațiile și-au finanțat unul altuia proiectele culturale depuse. Mai precis, potrivit infotimisoara.ro, Ovidiu Andriș, numit de administrația Fritz director interimar la Filarmonica Banatul, are un proiect de 15.000 de euro aprobat într-o comisie, în timp ce el este evaluator în altă comisie. Dana Sarmeș, director al Asociației Culturale Contrasens, este evaluator într-o comisie, dar are trei proiecte aprobate, în valoare totală de 60.000 de euro, în alte comisii. De asemenea, Tudorița Șoldănescu, evaluator într-o comisie are proiect aprobat în altă comisie. În aceeași situație este și Elisabeta Varga-Piatek, cofondator Asociația Pelicula Culturală, cu proiect de 15.000 de euro aprobat într-o comisie, evaluator în alta.
În urma acestui scandal, Radu Țoancă, consilier local PSD, a anunțat că un angajat al Primăriei Timișoara a sesizat Curtea de Conturi, DNA și ANI, pentru a face verificări la Centrul de Proiecte.
„Curtea de Conturi, DNA si ANI – sesizate în cazul Centrului de Proiecte Timișoara. Foamea oamenilor noi face ravagii în banul public. (…) În opinia mea, Comisia 5 din Consiliul Local Timișoara, cea specializată în aceste domenii, ar trebui să aibă ultimul cuvânt de spus în alocarea banilor publici, nu anumiți evaluatori “independenți”, mulți dintre ei iluștrii anonimi, ai căror singure merite certe sunt că au anumite simpatii și predilecții ideologice. (…) Era clar pentru toată lumea că, mai devreme sau mai târziu, apetitul nesățios al ONG-iștilor pentru banul public va duce la derapaje ilegale, recentele investigații jurnalistice fiind doar începutul problemelor pentru cei care confundă bugetul local cu propriul buzunar. Informațiile care ne parvin din zona Centrului de Proiecte sunt de noaptea minții: încercări de a se achiziționa autoturisme, propuneri de mărire a numărului de angajați printr-o nouă organigramă etc. Toate aceste aspecte vor face obiectul unor controale și investigații de specialitate, mai ales că ieri, doamna Mirela Toc, funcționar public în cadrul PMT, a sesizat DNA, ANI și Curtea de Conturi pe aceste spețe. Inspectorii Curții de Conturi Timiș se află deja la PMT într-un control tematic și după dezvăluirile publice probabil că vor poposi și pe strada Vasile Alecsandri nr. 1, la sediul centrului. Cât despre încrederea pe care acești “progresiști” culturali o inspiră în ceea ce privește Timișoara, Capitală Europeană a Culturii în 2023, cred că este inutil să mai vorbim”, a afirmat Radu Țoancă.
Pe de altă parte, Dominic Fritz, primarul Timișoarei, spune că nu are niciun dubiu cu privire la modul transparent în care au fost alocate finanțările prin Centrul de Proiecte.
„Pentru noi este foarte important să avem un sistem de finanțări nerambursabile care se orientează la bunele practici care există. Noi am preluat într-o mare măsură sistemul de la AFCN (n.r. Administrația Fondului Cultural Național). Centrul de Proiecte a ieșit cu o descriere foarte detaliată a acestui proces și este foarte important să înțelegem că aceste comisii și evaluatori sunt secrete. Oamenii care evaluează nu știu cine sunt evaluatori pe alte secțiuni. Cred că noi, ca timișoreni, trebuie să ne decidem dacă vrem ca cei care sunt implicați în cultură în Timișoara să fie implicați și în procesul de jurizare sau dacă vrem să evităm orice fel de suspiciune și să ne bazăm doar pe evaluatori din afara orașului. Nu am un motiv momentan să am dubii în privința acestui proces de finanțare. Mie mi se pare normal să încercăm să implicăm oamenii de cultură din oraș și să transparentizăm acest proces. Este un nou sistem care într-adevăr nu s-a mai făcut, până acum s-au dat finanțări în spatele ușilor închise, nimeni nu a știut pe baza a ce, de multe ori nu au existat apeluri, pur și simplu au fost din pixul primarului sau viceprimarului sau pe baza unei decizii politice au fost acordate finanțări. Eu cred că este important să trecem la un sistem nou și mai modern”, a explicat Dominic Fritz, marți, în cadrul unei conferințe de presă.
Totuși, edilului-șef i-a fost atrasă atenția de către un jurnalist că la AFCN există o regulă potrivit căreia în anul în care reprezentantul unui ONG este evaluator, acesta nu poate depune proiecte la nicio secțiune pentru a primi finanțare.