Prilejul prezentării la Timișoara, pentru prima dată în România, a unui vehicul complet autonom a strâns laolaltă autoritățile locale și județene, reprezentanți ai mediului universitar care au discutat despre mobilitate și strategia de oraș inteligent. Consilierul primarului Dominic Fritz pe teme de digitalizare și smart-city a explicat unde se situează orașul și unde își propune să ajungă în viitorul apropiat.
Primăria are câteva ambiții în ce privește transformarea Timișoarei într-un smart-city. Viziune ar fi, dar ar trebui să fie și pusă în practică.
„Viziunea este că trebuie să folosim tehnologia ca să facem anumite lucruri mai inteligent de înțeles și mai facil pentru oameni. Tehnologia nu este un scop în sine, dar este un instrument care poate să facă, acolo unde poate capacitatea umană este depășită, anumite lucruri mult mai ușor și transparent și avem câteva ambiții care pornesc de la omul care trebuie să fie ajutat și protejat până la investițiile foarte mari care trebuie făcute. Inclusiv exemplul cu mașina autonomă este viitorul destul de apropiat cu toate că lumea nu crede încă în ea, în alte locuri deja rulează pe străzi și trebuie și noi să ne conectăm la aceste trenduri. (…) Pe linia de strategie de smart-city este foarte important să o operaționalizăm. Al doilea pas este de mapare a resurselor din oraș astfel încât să livrăm cât mai mult din strategie. Practic, să identificăm cine ce poate să facă din strategia respectivă și să îl încurajăm, să facilităm să facă proiectele respective.”, a declarat Val Mureșan, consilier al primarului pe teme de digitalizare și smartcity.
Val Mureșan admite însă că orașul este departe de a fi unul „smart”. Ce ne lipsește?
„Suntem departe de smart-city, asta e realitatea. Partea bună este că avem oameni capabili să gândească împreună în direcția respectivă. Trebuie să stabilim niște moduri de lucru, niște procese ca să operaționalizăm lucrurile și apoi încet-încet să mergem în direcția respectivă. Nu aș intra în detaliile aplicațiilor, dar ca să dau niște exemple, primăria trebuie să își facă toată temele pe partea de digitalizare a serviciilor, adică să nu fi obligat să mergi la camera 12 dacă nu ai timp sau dacă nu ești în oraș, acesta e un exemplu.”, a explicat Mureșan.
Discuțiile despre transport și mobilitate au avut loc în cadrul dezbaterii „Smart & Sustainable Urban Mobility powered by Continental”, organizată cu prilejul prezentării mașinii autonome creată de Continental și EasyMile.
„Nu mai putem discuta despre vehicule individuale, ci despre interconectarea lor care merge în direcția unui ecosistem de mobilitate inteligentă, integrând diverse modalități de transport, de la trotineta și bicicleta electrice la mașini și chiar sisteme de transport public. Așa cum este chiar robo-taxiul prezentat azi. Toate aceste direcții sunt dezvoltate în strânsă conexiune cu megatrendurile industriei: conducerea autonomă, conectivitatea, electrificarea.”, a spus Christian von Albrichsfeld, Head of Country Continental România.
CITEȘTE ȘI: Prima mașină complet autonomă prezentată timișorenilor