Când apelăm 112 și când nu? Care sunt situațiile de urgență și non-urgență? Viața altcuiva chiar poate fi în pericol!

Fii responsabil, viața nu este un joc! Apelarea abuzivă la 112 și intervenția autorităților în mod nejustificat se plătesc! Reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Caraș-Severin ne prezintă situațiile reale de urgență și ne spun cât trebuie să plătim dacă nu luăm în serios Serviciul de Urgenţă 112. 

Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție sau apelarea 112 pentru a aduce injurii operatorilor. Aceasta se sancționează cu amendă de la 500 de lei până la 1.000 de lei.

Alertarea falsă este utilizarea intenționată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau a intervenției agențiilor specializate de intervenție în mod nejustificat. Aceasta este sancționată cu amendă de la 1.500 de lei la 5.000 de lei.

Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă este constituit în scopul furnizării către cetăţeni a Serviciului de Urgenţă 112, care asigură preluarea apelurilor de urgenţă de la cetăţeni şi, după caz, transmiterea acestora către agenţiile specializate de intervenţie sau a prelucrării lor şi alertării directe a echipajelor de intervenţie în vederea asigurării unei reacţii imediate, uniforme şi unitare pentru soluţionarea urgenţelor.

Printre evenimentele pentru care cetățenii pot apela numărul unic de urgenţă 112 se numără: omor, atac armat, atentat, tâlhărie, tulburarea gravă a ordinii şi liniştii publice, trafic şi consum de droguri, furturi, accident de circulaţie soldat cu victime sau cu persoane blocate în autovehicule, dezertări, evadări, explozii, electrocutări, căderi de la înălţime, surpări de teren, accident de aviaţie, accident feroviar, probleme medicale grave, incendii, inundaţii, alte evenimente care necesită intervenţia de urgenţă a poliţiei, pompierilor sau ambulanţei.

Nu reprezintă o urgență: accidentele rutiere fără victime (tamponări), aglomerarea traficului, pierderea sau găsirea unor obiecte personale, inundația în locuințe sau în spațiile comune ale imobilelor, solicitarea informațiilor despre emiterea cărții de identitate, a pașaportului, cazierului sau programul instituțiilor publice etc.

 Numărul de urgență 112 este gratuit și se poate apela din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă.