Timp de o lună, elevii au avut posibilitatea să descopere tainele artei digitale prin intermediul mai multor expuneri puse la dispoziție gratuit. Atelierele s-au desfășurat exclusiv online și au fost extrem de interactive. Copiii și-au dat frâu liber creativității și au urmat îndrumările mentorilor în cele cinci cursuri Pixel_ART organizate în această toamnă.
Cursurile au fost destinate elevilor de gimnaziu și liceu din județul Timiș. Fiecare workshop a fost susținut de câte un mentor. Astfel, Silviu Vert a fost mentor în cadrul workshopului de realitate augmentată și virtuală, Vică Tilă Adorian i-a îndrumat pe copii în cadrul cursului de ilustrație, Livia Mateiaș i-a introdus pe elevi în tehnicile picturii digitale, Marius Jurca – în colajele 3D, iar Ion Gherman a susținut workshopul de grafică digitală.
Elevii au trimis mentorilor 148 de imagini, dintre care au fost selectate câte două reprezentative pentru fiecare participant. O selecție a lucrărilor elevilor poate fi vizualizată aici.
„A fost o călătorie frumoasă! Arp, numit și pixelul jucăuș a fost un personaj virtual pe care l-am creat pentru a face mai prietenoasă prezentarea cursurilor. Am avut cinci mentori, fiecare a ținut cursuri pe teme diferite legate de arta digitală. Am avut o prezentare online a proiectelor la care au participat și elevii și ne-am bucurat împreună de rezultatele muncii lor.”, a declarat Livia Mateiaș, managerul proiectului.
Între rezultatele deosebite, Livia a menționat Galeria de Artă Digitală Random Casualtiess – Art Gallery creată de Alex Gusatu pentru a-și expune propriile creații. Un alt proiect foarte bine realizat și cu o temă puternică este Black Lives Matter în care Sara Wasicsek sensibilizează publicul legat de problemele rasiale pe care persoanele de culoare le întâmpină în viața de zi cu zi, dar și în relație cu autoritățile. Lucrarea Sarei poate fi descoperită aici.
În atelierul de ilustrație, Elena Berechet a venit cu o surpriză, ilustrațiile sale fiind înregistrate ca video în speed painting. Ritual este titlul primei lucrări, iar Aster se numește cea de-a doua. Ilustrații spectaculoase au fost create și de Simo Elizabeth Kunigunda, Iasmina Szabo sau Iulia Lung.
„La atelierul «Arp pictează tricouri», pe care l-am ghidat, am propus o temă într-o notă ecologică și anume «Mesaj pentru Pământ». Acesta a fost adresat elevilor de gimnaziu care au creat mesaje frumoase, ca de exemplu: «Salvați Polul Nord» – Teodora Danciu; «Iubim Animalele» – Ioana Ivan; «Salvați Pământul» – Samuel Garlitchi etc. Toate lucrările din acest atelier au fost imprimate pe tricouri care vor fi trimise către elevi. Pe lângă problemele legate de descoperirea și învățarea unor programe și tehnici noi de lucru în mediul digital, scopul cursului meu a fost să-i fac pe copii să conștientizeze care este impactul pe care îl are crearea unui simplu tricou asupra mediului.
Am început atelierul împărtășind cu ei cifrele rezultate în urma unui studiu al WWF – World Wide Fund for Nature, care ne arată faptul că în medie pentru crearea unui singur tricou se consumă 2.700 de litri de apă, aceasta este cantitatea de apă pe care o bea un om în aproape 3 ani. Dacă adăugăm aici energia consumată, forța de muncă, transportul și toate celelalte mici detalii care contribuie la viața unui tricou până acesta ajunge la noi, începem să privim acest simplu obiect vestimentar într-o altă lumină. Copiii au inocența, deschiderea și iubirea pentru Pământ și pentru animale. Chiar dacă o parte a acestor informații se va șterge cu timpul, ceva tot rămâne întipărit acolo în memorie, iar când vor purta tricoul își vor reaminti.”, a povestit Livia.
În atelierul de colaj 3D s-au creat mai multe machete care pot fi explorate tridimensional. Între acestea: Pădurea Fermecată, de Maya Cristea; Lumea Dulce, de Alexandra Orosan; În Spațiu, de Maria Bunas sau Pădurea, de Ioana Pantalir.
„Atelierul de grafică digitală a avut două mari teme, Monogramă – unde aș aminti lucrarea Ioanei Rotar și cea a Deliei Porumb. A doua temă a fost Peisaj Urban, la care elevii au explorat zona colajului și, pe lângă lucrările fetelor pe care le-am numit mai devreme, i-aș menționa și pe Maritescu Sebastian și Mihaela Taifas. M-am rezumat aici la a numi doar câteva creații pentru a da o idee legat de direcția atelierelor. Toate lucrările sunt interesante și merită să vă faceți timp pentru a le vizualiza.”, a mai spus Livia.
Toate lucrările rămân expuse aici. Pot fi vizualizate și pe paginile de Facebook și Instagram dedicate Pixel_ART. Facebook Pixel_ART sau de Instagram.
„Când am gândit proiectul scopul principal a fost acela de a stimula elevii să folosească instrumentele digitale într-un mod creativ, nu doar pentru jocuri și social media. În tot acest proces de învățare elevii au deprins tehnici noi, care le vor fi utile cu siguranță. Faptul că au creat mai multe lucrări, chiar în plus față de cerințele noastre mă bucură și din această perspectivă consider că proiectul și-a atins scopul. A fost o experiență frumoasă și provocatoare. Este multă muncă în spatele proiectului, dar cred că a meritat tot timpul investit.”, a mai spus Livia.
Proiectul Pixel_ART a fost organizat de DIGITAL:CANVAS, cu partenerii: Facultatea de Arte și Design Timișoara din cadrul UVT, Centrul ID/IFR și e-Learning (CeL) al Universității Politehnica din Timișoara și artouching – studio de artă și design. Proiectul a fost finanțat de Fondul Științescu.
Finanțatorii ediției 2020 au fost: Hamilton Central Europe, părtaș la poveste încă de la înființarea fondului la Timișoara, în 2018; HELLA România, partener local din 2019 și Romanian-American Foundation, finanțator strategic național. Programul este implementat la Timișoara de Fundația Comunitară Timișoara și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.