Brâncuși e la Timișoara. „Uitați-vă la opere până le vedeți!”

expoziție constantin brancusi la timisoara, in muzeul national de arta (7)

TIMIȘOARA. Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” de la Muzeul de Artă din Timișoara este pregătită să primească vizitatori, din 30 septembrie, de la ora 10. Joi, „arhitecții” din spatele evenimentului au spus povestea expoziției.  

Expoziția de la Muzeul de Artă din Timișoara este prima a artistului în țara natală, după mai bine de 50 de ani. Sunt aproximativ 100 de lucrări – sculpturi, fotografii, documente de arhivă și materiale filmate – alese astfel încât să ofere o imagine de ansamblu asupra creației și vieții lui Constantin Brâncuși, dar și să-l plaseze pe marele sculptor, pentru prima dată, într-un context românesc.

Curatoarea expoziției, Doina Lemny, este reputată expertă internațională în viața și opera lui Brâncuși. Ea a explicat cum ar trebui privită opera marelui sculptor.

doina lemny, curatorul expozitiei constantin brancusi de la muzeul national de arta din timisoara

„«Ecorșeul» o să îl vedeți chiar la intrare, la care eu am ținut foarte mult pentru că e lucrarea lui de sfârșit de studii la Școala Națională de Arte. Starul expoziției, din punctul meu de vedere, este acel totem care se cheamă «Piatra de hotar» care există în Atelierul Brâncuși dar nu a fost niciodată scoasă din Atelier și noi, cum am expus-o, este maiestuoasă. Trebuie privită «Coloana», «Măiastra». Am fost întrebată de mai multe ori câte opere avem. Nu are nicio importanță. Eu preiau sfatul lui Brâncuși care spunea «Uitați-vă la opere până le vedeți!». De aceea, eu aș fi mulțumită. Expoziția își atinge scopul dacă fiecare vizitator care intră aici rămâne în minte cu una sau două opere. E suficient, nici nu trebuie să știe mai mult.”, a declarat Doina Lemny, curatoarea expoziției.

Doina Lemny a mai spus că și-a dorit ca prin această expoziție să marcheze o întoarcere simbolică a lui Constantin Brâncuși în țara lui de origine.

„Mi-am zis că cel mai frumos ar fi să marchez o întoarcere simbolică a lui Brâncuși în țara lui de origine evocând începuturile lui în România, legătura lui cu țara. Într-un fel, din punctul meu de vedere, este și o lecție pe care aș dori ca și compatrioții noștri să o înțeleagă. Cei care spun Brâncuși nu a fost înțeles în România este cu totul fals, Brâncuși a fost înțeles și onorat în România pentru că noi aveam chiar în perioada cea mai strictă a comunismului, România avea nevoie de niște vedete, niște staruri care să ne reprezinte. Așa se face că după moartea lui Brâncuși – el moarte în 1957 la Paris -, în 67, deci în plină epocă comunistă s-a organizat un mare colocviu în care au venit specialiști din toată lumea, s-a publicat o carte cu comunicările. În 77, de asemenea, s-a organizat un alt mare colocviu. (…) În 1970 s-a organizat la Muzeul Național de Artă din București cea mai mare expoziție Brâncuși.”, a declarat Doina Lemny.

Lucrările timpurii ale lui Brâncuși expuse la Timișoara sunt aduse de la Muzeul Național de Artă al României și de la Muzeul de Artă Craiova. Numeroasele fotografii și cele două materiale video filmate chiar de către Brâncuși intră într-un dialog inedit cu operele expuse. Expoziția prezintă și lucrări aduse de la muzeele internaționale, lucrări emblematice sau mai puțin cunoscute, care ies pentru prima oară din faimoasele colecții ca să ajungă în România. Sunt împrumuturi de la Centre Pompidou, din Paris, care deține, prin Atelierul lui Brâncuși, cea mai mare colecție de Brâncuși din lume; de la Tate, din Londra, care a trimis la Timișoara trei din cele patru opere pe care le deține; de la Fundația Guggenheim din Veneția, precum și din alte colecții particulare.

Expoziția este însoțită și de un catalog în limba română și engleză, coordonat de Doina Lemny, cuprinzând 16 eseuri ale specialiștilor români și străini— Ioana Vlasiu, Elena-Bobi Dumitrescu, Matthew Gale, Ariane Coulondre, David Grob, Doina Lemny, Cristian-Robert Velescu, Mica Gherghescu, Valerie Loth, Georges Banu, Sorana Georgescu-Gorjan—, precum și 190 de imagini reproduse ale sculpturilor, desenelor și fotografiilor lui Constantin Brâncuși, alături de imagini documentare.

„Expoziția mi se pare că e o bijuterie. Nu a încercat să fie cea mai mare, cea mai amplă, dar e o expoziție extrem de densă care prezintă foarte bine opera lui Brâncuși, cu lucrări bine cunoscute și iconice aduse din mari muzee din lume, dar și cu lucrări mai puțin cunoscute care credem că vor fi surprize plăcute pentru public și cred că e important că e prima expoziție internațională care îl așază pe Brâncuși foarte puternic ancorat în contextul românesc, atât în relație cu bagajul cultural cu care el pleacă la Paris și care e una din sursele de inspirație pentru opera lui, dar și modul în care a ținut o permanentă legătură cu oameni și prieteni din țară, români de la Paris sau din alte colțuri ale lumii și cred că e important să înțelegem și aceste laturi ale operei lui și ale omului Brâncuși.”, a declarat Ovidiu Șandor, comisarul expoziției și președinte al Fundației Art Encounters.

Publicat de Fundația Art Encounters, volumul „Brâncuși: surse românești și perspective universale” este un ghid ideal pentru toți cei care doresc să înțeleagă mai aprofundat universul brâncușian, oferind o perspectivă nouă și actualizată asupra operei unuia din cei mai importanți sculptori ai secolului XX. Acesta poate fi comandat de pe site-ul expoziției, site-ul librăriei La Două Bufnițe, alte librării din țară, precum și de la Muzeul Național de Artă din Timișoara, și va fi lansat oficial în cadrul unui eveniment dedicat, sâmbătă, 30 septembrie, de la ora 16, în Sala Barocă a muzeului.

Expoziția se deschide oficial pentru public sâmbătă, 30 septembrie, la ora 10 și poate vizitată până la ora 12. Duminică, 1 octombrie, expoziția va fi deschisă publicului între orele 10-20, în baza biletelor achiziționate în prealabil.

Expoziția Brâncuși va putea fi vizitată până în 28 ianuarie 2024. Informații detaliate legate de programul de vizitare, achiziția de bilete, tururi ghidate și vizite școlare sunt disponibile pe site-ul dedicat expoziției.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/