Banatul Montan se reinventează! Renunță la siderurgie și minerit și trăiește din minunile naturii!

Factorii de decizie din Caraș-Severin se conving treptat că era marilor combinate siderurgice și a săpatului cu târnăcopul după carbuni a apus și încep să pună în valoare un potential turistic uriaș, cum în puține locuri de pe planetă poate fi întâlnit!

Băile Herculane, primele porturi de la intrarea Dunării în țară, mirificul Ostrov și Clisura, Muntele Mic și Poiana Mărului cu al ei aer de nerespirat niciunde altundeva în lumea asta, Semenicul cu Trei Ape, Gărâna, Crivaia și Văliug, Cheile Nerei și cele ale Carașului, cascada Bigăr și alte câteva cel puțin la fel de spectaculoase, rezervații naturale, păduri virgine, Semeringul Bănățean și câte și mai câte, toate se află pe harta Banatului Montan. Multe dintre aceste obiective sunt total necunoscute, iar cele despre care s-a auzit în lumea întreagă nu sunt valorificate aproape deloc. În ultima vreme însă, lucrurile au început să se mai miște. Se mută munții din loc, se scriu proiecte, se desenează pârtii de schi, se îmbracă în haine noi bijuteriile arhitectonice de la Herculane, pe Muntele Mic se face heli-schi, iar administrația județeană a făcut o prioritate din asfaltarea drumurilor care duc spre mai toate zonele turistice din Caraș-Severin. Președintele Silviu Hurduzeu a anunțat că se toarnă asfalt proaspăt pe drumurile județene care duc spre obiectivele turistice din județ, situația fiind actualizată în aplicația mobilă recent lansată, o aplicație în care se regăsește tot ce are mai frumos Banatul Montan.

„Nu poți să vorbești despre turism dacă nu există și o infrastructură. Direcția de Drumuri Județene are în acest moment foarte multe lucrări, fie că vorbim de reparații, fie de modernizare. O mare parte din banii alocați de Consiliul Județean pentru întreținerea pe timp de vară este pentru drumuri care deservesc sau care duc la destinații turistice.”, a declarat președintele Consiliului Județean Caraș-Severin.

În zona Semenic, explică Hurduzeu, s-au făcut lucrări de amploare pe Drumul Județean 582, cel care face legătura între Slatina Timiș și munte și apoi coboară în Reșița, drum care a avut de suferit anul trecut în urma ploilor torențiale. Lucrările sunt deja finalizate. „Sumele nu sunt deloc mici. Pe acest drum județean am primit de la Guvernul României aproape 3,8 milioane. Nu au fost suficienți, am mai suplimentat cu 700.000 din bugetul Consiliului Județean și al Direcției de Drumuri pentru ca lucrările să fie în conformitate cu nivelul de reabilitare al acelui drum. Au fost lucrări de consolidare, de turnare de asfalt acolo unde a fost rupt, a fost refăcut marcajul și consolidate zidurile de sprijin. A fost tăiată și vegetația, este în acest moment un drum care arată bine.”, a detaliat Silviu Hurduzeu.

DJ 582C n-a văzut niciodată asfalt. Duce însă la un obiectiv turistic important: peștera Comarnic. Banii sunt pregătiți, ofertele constructorilor sunt în evaluare. S-a reparat și Văliug-Crivaia! „S-a mers cu covor asfaltic și de la intersecția către Vila Rândunica spre Vila Klaus, aproximativ jumătate de kilometru, precizează șeful administrației județene. Pe măsură ce vom mai avea fonduri disponibile, vom încerca să continuăm de la Vila Klaus. De asemenea, pe 582E Prislop-Semenic este semnat contractul pentru lucrări de reparații, avem acolo 5.000 de metri pătrați”.

De același tratament se bucură și DJ 608 Caransebeș-Muntele Mic.  E semnat contractual deja! În execuție se află DJ 683 Zăvoi-Poiana Mărului. E vorba despre 14.000 mp. Pe Valea Alamăjului e în  execuție  DJ 571. „A fost o suprafață inițială, am suplimentat-o, în acest moment se poate ajunge până la Sasca în mai puțin de 15 minute, sunt porțiuni unde s-a turnat covor asfaltic pe suprafețe destul de mari. Au fost două etape, prima este finalizată, cea de-a doua este încă în execuție. Pe 571A, pentru că discutam de Morile de Apă-Sichevița, este în execuție drumul pietruit. DJ 571B, drumul care duce din drumul național până la Șopotu Nou, are covor asfaltic din intersecția cu drum național până la intersecția cu Gârbovăț. Am făcut mai întâi 23.000 mp, am preferat să mergem cu covor asfaltic pe ambele benzi. Am mers cu covor asfaltic până la Gârbovăț, în funcție de alocările ulterioare o să încercam să mergem cu covor asfaltic până la Dalboșeț. Avem și lucrări pe cea de-a două porțiune, Dalboșeț-Șopotu Nou. Am preferat acest mod de lucru pentru ca, în anii următori, pe finanțările pe care le avem, să continuăm ce am făcut în acest an.”, a precizat Hurduzeu.

Pe 571C, pe traseul Oravița-Ciclova Montană-Socolari-Potoc-Petrilova-Naidăș-Socol, un traseu destul de lung și afectat, se repară o suprafață de 8.000 mp. În acest moment este în execuție și modernizarea drumului care duce la morile de apă de la Eftimie Murgu. Și pe județeanul Potoc-Cheile Nerei, drumul care duce la Ochiul Bei și la Cascada Beușnitei, se fac lucrări de reparații pe 5.000 mp.

Pași importanți și absolut obligatorii pentru ca Banatul Montan să fie călcat de la un an la altul de tot mai mulți turiști. Mai sunt încă multe, foarte multe de pus la punct, dar până în 2021, când capitala europeană Timișoara atrage în zonă câteva milioane de turiști, se mai pot aranja câteva!