Anestezia și Terapia Intensivă este una dintre specialitățile extrem de solicitante atât fizic, cât și psihic. Cazurile sunt complexe, iar în contextul COVID-19 liniștea din secție confirmă gravitatea acestora.
Chiar dacă au experiență, cadrele medicale nu pot fi indiferente la poveștile de viață ale pacienților. În schimb, se implică emoțional atât cât să poată să își facă meseria. Nu este ușor, mai ales în actualul context epidemiologic.
„ATI-ul este capăt de linie pentru multe patologii. Pacienții care ajung pe ATI acum sunt cazuri grave. Și în zona verde avem reușite, avem pacienți pe care îi desprindem de ventilator și cu care putem să vorbim până îi transferăm pe secție, dar în ATI e mai liniște decât în alte secții și e o liniște apăsătoare. E acea liniște dată de gravitatea cazurilor. Burn-outul e în floare și procentul persoanelor afectate a fost destul de mare, în ceea ce privește epuizarea la locul de muncă. Oricât ai încerca să te detașezi, nu ai cum. Petreci mult mai multe ore în spital, personalul e mai obosit, nu avem suficient personal. Sunt mulți colegi detașați în toată țara. Munca e complicată în această perioadă și din cauza protecției pe care trebuie să o folosești. Nu e ușor să lucrezi costumat”, a explicat dr. Giorgiana Bobouțanu, medic specialist în cadrul secției de Anestezie și Terapie Intensivă de la Spitalul Județean din Timișoara.
Echipa din ATI este formată din infirmiere, asistente, brancardieri, kinetoterapeuți, medici și psihologi.
„Avem deci psiholog care face psihoterapie cu pacienții. Fiecare are părticica lui de treabă și colaborarea în cadrul echipei trebuie să fie una strânsă astfel încât să putem să ducem la bun sfârșit tratamentul. Și asistenta și infirmiera ne ajută cu tot ceea ce ține de tratamentul pacientului. Ziua infirmierei începe de multe ori cu mult înainte de ziua medicului. Infirmiera intră la pacienți, îi toaletează împreună cu asistenta, de multe ori ajută și la pregătirea lenjeriei curate, ajută asistenta la tot ceea ce ține de tratament, petrece mult timp cu pacientul, discută cu pacientul, e și un moral psihic pentru el, îi încurajează. O vorbă bună înseamnă mult pentru un pacient aflat departe de familie, care își aude familia la telefon poate o dată pe zi. Asistenta, pe lângă tratament, ajută și la toaletarea pacientului. Sunt pacienți care au la fiecare patru ore câte ceva de administrat”, a mai spus Giorgiana Bobouțanu.
Zona roșie de la Spitalul Județean din Timișoara a fost organizată în secția de Ortopedie din cauza numărului mare de pacienți diagnosticați cu COVID-19.