Fenomenul este unul întâlnit la nivelul întregii țări. Nu numai buticurile de duzină, dar și cele mai luxoase magazine din centrele comerciale își păcălesc cumpărătorii cu haine de doi lei, asortate însă cu etichete de branduri celebre.
Mai bine de 30 de procente din hainele vândute în magazinele românești sunt contrafăcute. Lucrul este cu atât mai revoltător cu cât până și cele mai luxoase magazine cu prețuri piperate au ajuns să comercializeze haine de duzină. Chiar dacă etichetele înfățișează branduri celebre, asta nu garantează nicio siguranță în ceea ce privește originalitatea produsului.
Cele mai mari nereguli vin din partea comercianților. Aceștia apelează la presiuni pe preț la producător, pentru a avea un adaos cât mai mare. Chiar dacă producătorul inițial este obligat de lege să atașeze articolului de îmbrăcăminte o etichetă corespunzătoare, cu informații reale despre produs, odată ajunse în mâna comercianților, hainele de duzină se pot transforma cu ușurință în produse de firmă. Prin etichetele atrăgătoare, majoritatea comercianților prind în plasă zi de zi cumpărători în căutare de produse de calitate care poartă numele unor branduri importante.
Maria Grapini, ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, și-a manifestat îngrijorarea în ceea ce privește acest fenomen din ce în ce mai acut la nivelul întregii țări. Aceasta susține că ideea pe care funcționa societatea până acum era aceea că din start produsul ieftin cu etichetă luxoasă este contrafăcut. Din păcate, acest principiu nu mai funcționează. Ministrul atrage atenția asupra hainelor contrafăcute ajunse și pe cele mai scumpe umerașe din magazinele de lux. ,,Până acum era ideea că doar produsul ieftin este contrafăcut, dar eu am rămas foarte dezamăgită atunci când am văzut personal că există această diferență între eticheta comercială și eticheta producătorului. Ar trebui ca, prin sondaj, să fie verificate mai multe magazine, fără să se creadă că la magazinele mari totul este în regulă și să fie verificate doar micile buticuri”, a explicat ministrul.
La nivelul județului, buticurile de colț de bloc își expun marfa la prețuri mici, care corespund calității produsului, și nu brandului pe care doar îl promovează. Problemele apar la centrele comerciale mai mari, unde magazinele de lux piperează prețul hainelor și este foarte greu de stabilit, la prima vedere, dacă un produs este sau nu contrafăcut. ,,Foarte greu se decide la controalele asupra comercianților dacă hainele sunt întradevăr contrafăcute. Ele trebuie trimise la expertize, la analizat, la producător, care trebuie să descopere anumite elemente care determină originalitatea produsului”, a declarat Mirela Răchitan, din partea Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului.
Comercianții nu comentează situația, iar cetățenii nu au altă soluție decât să verifice atent atât eticheta mare cu care se afișează produsele pe umerașe, cât și etichetele producătorilor, atașate pe interiorul produsului de îmbrăcăminte. Diferențele dintre cele două etichete sunt un semn de întrebare în ceea ce privește originalitatea hainelor. Orice cumpărător care constată o asemenea neregulă este sfătuit să apeleze la Protecția Consumatorului.