Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu se declară nemulțumit de ritmul lucrărilor de la centura de sud a Timișoarei și de la drumul de legătură dintre A1 și DN69. Cu constructorii ambelor proiecte vor avea loc, la începutul săptămânii viitoare, întâlniri de mediere, apoi, dacă firmele nu dau asigurări că își vor respecta termenele contractuale, ministerul va intra pe notificări. În ultimă instanță, contractele de execuție vor fi reziliate.
Lucrările de realizare ale noii centuri de sud a Timișoarei au demarat acum doi ani însă muncitorii nu au realizat nici 50% din ele. Șantierul ar trebui să se închidă în decembrie anul acesta. Proiectul este monitorizat îndeaproape de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Un alt proiect cu privire la care ministrul Transporturilor și-a exprimat nemulțumirea este legătura de la autostrada A1, sensul giratoriu de la Sânandrei, cu DN69.
Săptămâna viitoare, a spus ministrul, va exista o ultimă încercare de mediere cu constructorii, apoi notificările vor curge, dacă e cazul, din 30 în 30 de zile. Ultimul pas, în caz de neconformare la clauzele contractuale, este rezilierea.
„Din păcate, ambele merg cu ritm scăzut. La acea legătură cu autostrada se stă de câteva luni într-o formă din asta în care compania care a câștigat trebuie să depună garanție ca să se poată da avansul și nu e în stare să își depună această garanție. Pe partea cealaltă, nu pot spune că nu există utilaje, că nu există oameni sau că nu se lucrează, dar nu există la nivelul la care ar trebui astfel încât să se termine la sfârșitul anului. V-am spus că sunt extrem de monitorizate aceste două proiecte. Vor intra în perioada următoare în acea procedură pe care am anunțat-o odată cu schimbarea legislației. Sunt notificări, 3, și dacă și după aceste notificări lucrurile rămân în aceeași formă și nu se înscriu în ceea ce s-au angajat, e reziliere și intrăm pe procedura dată de acest nou cadru legal.”, a spus ministrul Sorin Grindeanu.
Ministrul a precizat că nu își dorește să rezilieze cele două contracte.
„Este ultimul lucru pe care mi-l doresc eu și colegii mei din CNAIR, dar nici nu pot să asist pasiv cum se pierd bani europeni fiindcă anumite companii nu sunt în stare să implementeze ceea ce s-au angajat să facă prin contract. Și vorbim de bani pe care îi pierde România. Nu pot să asist cum s-au uitat alții înaintea ea și să stea foarte bine la datul din gură, dar la fapte zero. Deciziile vor fi luate în perioada imediat următoare, nu doar aici, ci și în alte situații. Îmi vine în minte un proiect pe Autostrada Transilvaniei, Chiribiș-Biharia. Cea mai proastă decizie e să nu iei nicio decizie.”, a mai spus ministrul Transporturilor.
În privința drumului de legătură autostrada A1 Arad-Timișoara – DN69, CNAIR a semnat în 29.01.2021 contractul de proiectare și execuție în valoare de aproape 190 de milioane de lei fără TVA, fonduri europene nerambursabile. Durata contractului este de 6 luni pentru proiectare și 18 pentru execuția lucrărilor. Traseul are o lungime de circa 10 km, începe cu circa 300 m înaintea intersecției existente, dintre drumurile DJ 692 si E671 (DN 69), cu amenajarea unui nod rutier și se dezvoltă pe direcția Nord-Est, spre autostrada A1.
Sorin Grindeanu a mai precizat că există o „black list” a companiilor, iar orice reziliere de contract va duce acea companie pe această listă și nu va mai putea participa la licitațiile făcute de statul român.