9 tramvaie Bozankaya au sosit la Timișoara, într-un an de la livrarea primei garnituri. Mai durează până vor și circula toate în oraș

bozankaya
explo 1000x200

S-a făcut anul de când la Timișoara sosea primul din cele 21 de tramvaie produse de compania Bozankaya pentru oraș. De atunci și până acum, în depoul Societății de Transport Public Timișoara au sosit 9 garnituri, primele fiind puse în circulație nu demult. Unele dintre ele încă nu s-au „acomodat”, motiv pentru care s-au mai și oprit pe traseu. Până la sfârșitul anului, toate cele 21 de tramvaie ar trebui să fie livrate orașului.

În anul care s-a scurs de la livrarea primei garnituri noi în Timișoara, cele 9 tramvaie Bozankaya care au fost produse de compania Bozankaya au trecut prin mai multe teste, însă primele au fost scoase în circulație abia în luna iunie.

„A fost un an greu pentru STPT, cu foarte multă muncă, un an de teste pentru omologare împreună cu reprezentanții firmei Bozankaya, cu AFER-ul, un an în care STPT a trebuit să facă diverse investiții pentru buna funcționare a tramvaielor, de la lucrări de infrastructură la achiziții de materiale, unelte. Inclusiv cricurile hidraulice care au sosit deja, cele fără de care tramvaiele nu au putut circula aproape un an. Urmează în cursul lunii iulie să ajungă și 12 elevatoare cu care tramvaiul va fi ridicat în depou, dacă va fi nevoie să se facă o anumită mentenanță. Momentan au sosit 9 tramvaie, al 10-lea urmează să ajungă în această săptămână, marți sau miercuri seara.”, a declarat directorul STPT, Patriciu Rușeț.

bozankaya2

În total, Timișoara va avea 21 de astfel de noi tramvaie, în baza unui contract semnat cu firma turcească. Costul este de 11,5 milioane lei, cu TVA inclus, finanțare în proporție de 80% din fonduri europene. Toate ar trebui să ajungă în oraș până la finalul anului. Va mai dura ceva însă până când vor putea circula pe mai multe linii în oraș, cu prioritate pe Cetății, Bogdăneștilor sau Stan Vidrighin, bulevarde care acum se află în reabilitări capitale.

CITEȘTE ȘI: De ce a luat foc tramvaiul turcesc nou? Explicațiile companiei Bozankaya

„Ce mai avem de făcut pentru a putea circula toate cele 21 de tramvaie? Foarte multe lucrări de infrastructură atât în oraș, cât și în depou. În ultimul an și jumătate am început o serie de investiții, de la schimbarea șinelor din depou și betonarea lor, la linii pentru protecția muncii în care angajații să se asigure atunci când urcă și lucrează pe tramvai. Au fost niște investiții mari, unele de lungă durată pe care le-am suportat din bugetul societății. Iar pe partea de infrastructură din oraș, lucrările mari sunt derulate de primărie – Cetății, Bogdăneștilor, Vidrighin -, lucrări care atunci când vor fi finalizate vor permite circulația tramvaiului Bozankaya și acolo.”, a mai spus Patriciu Rușeț.

„Cam în tot orașul trebuie reabilitate liniile ca să putem circula cu tramvaiele Bozankaya. Sunt lucrări care durează ani de zile, cum ar fi linia 6 sau 2 complet. Împreună cu Societatea Metropolitană de Transport, am venit cu propunerea de a înființa o nouă linie, linia 9 barat care va face legătura între Gară și AEM – Piața Gheorghe Domășnean. Infrastructura între AEM și Ciarda Roșie nu este adecvată și nu putem circula pe acolo cu tramvaiele Bozankaya. De aceea am venit cu propunerea să înființăm un nou traseu.”, a mai explicat directorul STPT.

CITEȘTE ȘI: De ce s-au înțepenit tramvaiele Bozankaya pe șine? Răspunsul oficial al companiei turcești

Pe viitor, STPT își dorește să retragă de pe linii toate tramvaiele vechi, unele mai vechi chiar și de 40 de ani.

„Societatea își dorește să retragă în viitor acele tramvaie vechi, din anii 60, tramvaie de 40, 50 de ani vechime, chiar 60, tramvaie care nu au aer condiționat, iar vara e o adevărată aventură să circuli cu ele pentru că este foarte cald. Ne dorim să venim cu tramvaie noi și să scoatem din circulație, dacă se poate, absolut toate tramvaiele vechi, pentru ca cetățenii municipiului să poată circula în condiții demne de anul 2022.”, a mai declarat Rușeț.

STPT are în circulație în perioadele în care nu sunt vacanțe școlare 41 de tramvaie. Dintre acestea, jumătate sunt Armoniile reabilitate, restul sunt cele vechi de zeci de ani.