Proiectul tramvai, blamat de unii dintre reșițeni, din cauza disconfortului creat în oraș de lucrări, a fost și rămâne una dintre marile provocări ale edilului-șef.
Primarul Reșiței a vorbit deschis, în cadrul unei conferințe de presă, despre ce a mers bine sau mai puțin bine pe parcursul anului 2022, dar și despre lucrurile mai puțin cunoscute de reșițeni în ceea ce privește proiectul tramvai, care a transformat orașul într-un mare șantier.
„Nu am nemulțumiri majore legate de anul 2022. Vreau să spun doar că cele mai mari emoții le-am avut cu semnarea contractului pentru tramvai, pentru că viața este atât de nedreaptă uneori. Un proiect care s-a desfășurat în ciclul financiar 2014 – 2020, pe care eu l-am început ca idee la finalul lui 2016 și pentru care a trebui să facem o mulțime de documentații – Plan de Mobilitate Urbană, Strategia de Dezvoltare, Studiu de Fezabilitate, Proiect Tehnic, scoaterea la licitație a proiectului, ajungând ca semnarea contractului și demararea lucrărilor să se întâmple abia în mai 2022. Deci, abia la sfârșitul ciclului financiar 2014 – 2020 noi am reușit să semnăm lucrarea, urmând să avem la dispoziție 20 și ceva de luni pentru finalizarea lucrării. Suntem într-o cursă contracronometru, și tocmai de aceea am și avut emoții, pentru că ne-am dorit să identificăm un constructor serios care să facă această lucrare.”, a spus Ioan Popa.
Întrebat dacă se aștepta ca în decembrie 2022 întregul oraș să fie spart, edilul a răspuns fără nicio ezitare: „Mă așteptam să fie așa. Și chiar speram, pentru că am avut emoții că nu vom găsi un constructor potrivit pentru această lucrare de anvergură. Suntem în grafic, iar modul în care se lucrează îmi dă speranță că vom reuși să finalizăm la timp. Iar reșițenii au înțeles mult mai bine decât mi-aș fi imaginat eu ceea ce se întâmplă în această perioadă în orașul lor, și pe această cale țin să le mulțumesc. Eu cred că în primăvară vom vedea progrese foarte frumoase, vizibile cu ochiul liber, care ne vor face să fim mult mai optimiști decât suntem acum. Iar rezultatul final va fi unul de excepție”.
La capitolul eșecuri, edilul a vorbit despre proiectele de anvelopare a mai multor unități locative din oraș, pe care au stat schelele luni bune, fără ca muncitorii să se apropie însă de ele, astfel că, municipalitatea s-a văzut nevoită să rezilieze contractul cu firma care câștigase inițial lucrarea.
„Dacă este să vorbim despre eșecuri, atunci fac referire la proiectele de anvelopare pentru câteva blocuri, 20 și 27 din Govândari, de pe Bd-ul Republicii, două blocuri din spatele Gării de Sud și unul de lângă Polivalentă, unde firma care a câștigat aceste licitații a intrat în default și a trebuit să reziliem contractul cu ea și să rescoatem la licitație. Dar pentru unele dintre ele avem deja semnate contractele, cu altele suntem în fază de analiză, și, cu siguranță, vom reuși să le facem în timp util.”, a punctat Popa.
O altă nemulțumire a primarului este legată tot de un proiect cu finanțare europeană. Este vorba despre cel privind reabilitarea Grădiniței PP „Palatul Fermecat”, de la Universalul Vechi, unde lucrările derulate în ritm de melc au determinat municipalitatea să renunțe la constructor.
„Constructorul ne-a adus în situația de a rezilia contractul, pentru că aici s-a demarat lucrarea, s-a decopertat și s-a ajuns la un stadiu extrem de redus al lucrărilor. Pentru că nu mai corespundeau datele financiare, proiectul fiind făcut în 2018-2019, am reactualizat prețurile pe Ordonanța 64 și suntem acum cu acest proiect scos din nou la licitație. Sper să găsim un constructor cu care să finalizăm această grădiniță. Pe acesta îl consider un semieșec, pentru că acolo era o grădiniță care funcționa, așa cum era ea, iar la ora asta nu mai avem nici grădinița veche, nici una nouă. Suntem cu o structură spartă și cu speranța că vom reuși să facem acest proiect într-o perioadă relativ scurtă de timp pentru că termenul final al lucrării este decembrie 2023. În rest, alte lucrări nu sunt în pericol!”, a mai precizat edilul-șef.
Totuși, Popa a explicat că atunci când sunt în derulare peste 40 de proiecte europene, pot să apară oricând surprize neplăcute.