140 de milioane pentru cele mai distruse drumuri din Caraș-Severin! „Anghel Saligny” salvează comunitățile rupte de lume

Două drumuri din Caraș-Severin ar urma să fie modernizate cu banii trimiși de Ministerul Dezvoltării prin Programul Național „Anghel Saligny”. Pentru un al treilea drum, Consiliul Județean ar trebui să mai găsească vreo 15 milioane de lei, banii primiți nefiind suficienți. Este vorba despre trei dintre cele mai distruse drumuri din județ, acolo unde oamenii riscă să moară cu zile până când pompierii și ambulanțele ajung să îi salveze.

Consiliul Județean Caraș-Severin a depus spre finanțare prin Programul Național „Anghel Saligny” șapte proiecte. Toate au legătură cu infrastructura rutieră. Administrația județeană și-ar fi dorit să repare următoarele tronsoane, în ordinea priorităților stabilite în ședințele de CJ:

  1. DJ 573A – DN 57 Vrani – Vărădia – Berliște – Nicolinț
  2. DJ 683 Zăvoi – Poiana Mărului
  3. DJ 571C – DN 57 Ciclova Română – Socolari – Potoc
  4. DJ 587 Fârliug – Zorlențu Mare – Brebu
  5. DJ 571B Dalboșeț – Șopotu Nou – Cărbunari
  6. DJ 572 B Anina – Marila
  7. DJ 583 Ezeriș – Bocșa

De la Ministerul Dezvoltării, prin „Anghel Saligny”, au fost trimiși 140 de milioane de lei pentru primele trei proiecte de pe listă: 63,8 milioane de lei pentru Vrani – Vărădia – Berliște – Nicolinț, 50,6 milioane pentru Zăvoi – Poiana Mărului și 25,4 milioane de lei pentru Ciclova Română – Socolari – Potoc. Dacă în cazul primelor două tronsoane s-au primit exact sumele cerute de Consiliul Județean, pentru al treilea drum ar mai fi nevoie de circa 15 milioane de lei, spune administratorul public Andrei Ungur. Acesta subliniază însă că sumele cerute sunt estimative, deocamdată nefiind finalizate documentațiile pentru a se cunoaște exact valorile necesare pe fiecare drum.

„Primele două proiecte, dacă vorbim de Vrani – Vărădia – Berliște – Nicolinț și Zăvoi – Poiana Mărului, au fost finanțate în totalitate, deci așa cum a fost depusă cererea de finanțare, iar la cel de-al treilea, Ciclova Română – Socolari – Potoc, este o lipsă de circa 15 milioane de lei. Deci am primit 25,4 milioane, iar noi am cerut circa 39 de milioane. Sumele pe care noi le-am cerut sunt în baza unor estimări, deci nu vin în urma unor studii de fezabilitate sau DALI-uri, sumele vor putea fi mai mici sau mai mari, vedem ce vor spune proiectanții. Noi am făcut estimări în funcție de standardele de cost.”, explică Andrei Ungur pentru cititorii Express de Banat.

La începutul acestei luni, Direcția de Drumuri Județene a scos la licitație întocmirea documentațiilor necesare pentru drumurile care mai apoi au primit finanțare, dar și pentru al patrulea drum de pe listă, tocmai pentru a urgenta procedurile. „Am scos la licitație DALI-urile, inclusiv pentru al patrulea obiectiv, tocmai pentru a fi pregătiți dacă poate facem economii cu celelalte, pentru că majoritatea UAT-urilor au depus proiectele pe costurile standard date de ordonanța de urgență. Dar având în vederea creșterea prețurilor la materiale de construcții, s-ar putea ca economiile să nu mai fie așa de mari.”, mai spune administratorul public al județului.

Potrivit lui Andrei Ungur, la întocmirea proiectelor s-a luat ca sumă de referință 550.000 de euro/km, deși, pe unele porțiuni, sumele ar putea fi mai mici de atât, dacă structura drumului nu necesită intervenții radicale.

Până la execuție mai este însă drum lung. Licitația pentru contractarea serviciilor de întocmire a documentației necesare în cazul celor trei drumuri finanțate prin „Anghel Saligny” se va încheia în 17 august. Urmează apoi analizarea ofertelor depuse, în cazul în care vor exista firme interesate. Ulterior, pe baza studiilor întocmite, se va scoate la licitație execuția lucrărilor. Dincolo de banii care trebuie asigurați, o problemă tot mai serioasă devine găsirea unor constructori, cu atât mai mult cu cât în întreaga țară se deschid șantiere.