În contextul social actual, după pandemie și cu războiul de la granițele României, în școli se simte tot mai mult nevoia de prezență a consilierilor școlari. În Timiș sunt doar aproximativ 100, iar calculele arată că un specialist ar putea să aloce unui singur copil, pe lună, aproximativ 5 minute. Specialiștii de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș spun că singura soluție este ca legislația să fie modificată, astfel încât în norma profesorului consilier să intre un număr mai mic de elevi și preșcolari.
Reîntoarcerea la școala față în față, după pandemie, le-a dezvăluit consilierilor școlari din Timiș un comportament modificat la mulți dintre elevi. Statul în casă, izolarea de prieteni, învățatul exclusiv online a produs schimbări din punct de vedere emoțional. Unii copii s-au adaptat foarte greu la mediul școlar și au experimentat fie stări de anxietate, fie de depresie. În acest context, rolul consilierilor școlari devine tot mai important.
La școală, un psiholog școlar este în primul rând profesor fie de psihologie, pedagogie sau educație civică. El realizează cu copiii activități de prevenție a comportamentelor de risc (cum sunt tentativele de suicid), de asistență, consiliere psihopedagogică și alte activități de dezvoltare personală.
Problema este însă că sunt prea puțini psihologi, raportat la numărul de copii și la contextul social pe care îl trăim. Astfel, norma spune că unui psiholog școlar îi sunt alocați cel puțin 800 de elevi. Un calcul arată că, în aceste condiții, consilierul poate petrece cu fiecare copil în parte aproximativ 5 minute într-o lună.
„Avem aproximativ 100 de specialiști. (…) Noi, în școală, suntem 1 la 800, dar să știți că este o situație ideală. Am colegi care au și 1.500 de copii și atunci e foarte greu. Au grădiniță, ciclu primar, gimnaziu și liceu, specific diferit, vârste diferite și norma profesorului consilier este de 18 ore pe săptămână. Gândiți-vă că dacă avem 18 ore pe săptămână și 1.000 de copii, cât de mulți copii pot să ajungă la un profesor consilier? Noi intrăm în clase, avem foarte multe activități și de prevenție, și de susținere emoțională, acum colegii din CJRAE, la solicitarea școlilor din județ care nu au profesori consilieri, se deplasează în echipe și au activități pentru copilașii care provin din școli unde nu sunt consilieri. Încercăm să acoperim toată problematica, dar noi ne ocupăm și de partea de violență, și de prevenția consumului de substanțe, și de orientarea școlară și profesională și atunci e un domeniu foarte activ. E nevoie de specialiști. Sper din tot sufletul să fim mai mulți în domeniul sănătății emoționale și mintale a copiilor.”, a declarat Melania Dragomir, directorul CJRAE Timiș.
Potrivit directorului CJRAE Timiș, soluția ar fi o modificare a legislației în vigoare.
„Cred că ar trebui la nivel legislativ să se schimbe ceva ca în norma profesorului consilier să intre un număr mai mic de elevi și preșcolari. Un profesor consilier are vreo 5-6 grădinițe. E greu pentru că sunt foarte mulți elevi care țin de un specialist și ajung destul de greu la noi. (…) Am început să schimbăm mentalități și există mai multă deschidere a părinților înspre serviciul acesta de consiliere psihopedagogică din școală. Au văzut schimbări în copii. Noi îi ajutăm și să își îmbunătățească comunicarea, abilitățile sociale, să se orienteze școlar înspre liceu sau facultate, vorbim cu ei despre profesii și atunci părinții au devenit tot mai deschiși. Problema noastră este planificarea copiilor pentru că având și ore de predare – psihologie, sociologie, educație civică – orele de cabinet sunt prea puține pentru numărul de copii pe care îi avem. Sper să se schimbe legislația, îmi doresc foarte mult, și să existe mai mulți specialiști în școli pentru că este mare nevoie în condițiile pe care le trăim noi acum social.”, a mai pus Melania Dragomir.
Consilierea psihologică pentru copiii care au nevoie se realizează în cabinetele de specialitate. Dacă observă un comportament deosebit la copii, psihologul școlar ia legătura cu părinții, iar aceștia sunt îndrumați spre psihologii practicieni.
„Consilierea psihologică, unde copilul merge cu familia lui, unde sunt abordate detalii foarte personale din intimitatea copilului nu este adecvată mediului școlar și atunci noi recomandăm, dacă observăm ceva în comportamentul copilului care arată că el este mai trist decât de obicei sau are un comportament diferit, evaluarea de către un psiholog clinician, în cabinet.”, a mai explicat Melania Dragomir.