Oficialii europeni și Consiliul Județean caută soluții să salveze Semmeringul bănățean!

Deși nimic din ceea ce ține de frumoasa linie de cale ferată nu se află în proprietatea Consiliului Județean, liderii forului administrativ explică faptul că salvarea obiectivului este important pentru Caraș-Severin și tocmai din acest motiv mobilizarea este maximă la acest capitol.

După ce o delegație din județ s-a deplasat la Bruxelles să poarte discuții pe tema salvării Semmeringului bănățean, în această săptămână reprezentanți ai Comisiei Europene au venit la Reșița. Pe lângă discuțiile pe care le-au purtat la nivelul Consiliului Județean cu cei din conducerea forului, alături de membrii ONG-ului „Pro Banatul de Munte”, s-au deplasat la Oravița și Anina, unde au discutat cu primarii celor două localități și au vizitat obiectivele turistice din zonă. În plus, s-au plimbat cu trenul pe ruta Anina-Oravița și s-au declarat impresionați de frumusețea peisajului. Prin urmare, în urma analizelor făcute la fața locului, s-au luat în calcul mai multe variante, iar în perioada imediat următoare se dă startul demersurilor necesare.

Ne propunem o serie de demersuri care să aibă ca finalitate înscrierea Semmeringului bănățean în patrimoniul UNESCO. Reprezentantul UE ne asigura că obiectivul, așa cum îl văzuse dânsul prin prisma informațiilor pe care le avusese de la noi, întrunește cel puțin 3 din cele 10 criterii necesare pentru introducerea lui în patrimoniul UNESCO. (…) În paralel cu această încercare rămâne varianta despre care vorbeam, de a încheia o asociere a semmeringurilor existente în Europa în momentul de față, pentru ca toate împreună să facă înscrierea în patrimoniul cultural-industrial european. În condițiile în care se rezolvă acest lucru, există șansa ca anual să primească finanțări pentru întreținerea acestor obiective și, ce este iarăși un avantaj, e că nu se mai poate avea în vedere distrugerea acestui obiectiv. Acest lucru este valabil și dacă intrăm în patrimoniul UNESCO, dar rămâne să vedem în care variantă reușim să ne încadrăm, a declarat Marian Apostol, membru fondator al Asociației Pro Banatul de Munte.

Proprietarul căii ferate este statul român, Compania Naţională de Căi Ferate, pe partea de infrastructură, iar cel al vagoanelor şi al locomotivei este Compania Naţională de Căi Ferate – Călători. „Consiliul Judeţean nu are niciun fel de proprietate pe această cale ferată, face, însă, multe foarte multe demersuri pentru reabilitarea ei, repet, neavând niciun fel de statut, nicio calitate. Numai că acest lucru nu este chiar aşa de simplu cum cred unii”, a declarat președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Sorin Frunzăverde, în cadrul conferinței de presă pe care a susținut-o la sediul Consiliului Județean, alături de membrii asociației Pro Banatul de Munte.

„Ce vrem, de fapt? Pe de o parte, să o declarăm patrimoniu UNESCO sau parte a patrimoniului cultural industrial european, ceea ce îi va conferi un alt statut. Şi încercăm să obţinem o finanţare directă de la Comisia Europeană, pentru reabilitarea ei. Sunt asemenea exemple în care Uniunea Europeană finanţează direct de la Comisie anumite obiective. Nu prin programe operaţionale sectoriale, nu prin Programul Operaţional Regional, nu prin programe transfrontaliere sau alte astfel de programe, ci direct pe obiectiv. Este, dacă vreţi, cazul cel mai recent, sigur, respectând proporţiile, magistrala feroviară Lyon – Torino, de peste trei miliarde euro. Există o paletă largă de finanţări de acest gen, direct de la Comisia Europeană, iar noi acest lucru îl vrem”, a precizat președintele Consiliului Județean.

Studiile pentru reabilitare vor fi plătite de CFR, iar ulterior se vor putea face estimări legate de costurile reabilitării, dar în baza acelorași documente se va putea obține și finanțarea de la UE, care va veni tot pentru statul român, care este proprietarul obiectivului.

„Aceasta este o parte a proiectului. Cealaltă parte este de a obţine, la nivelul Consiliului Judeţean Caraş-Severin şi, probabil, în asociere cu primăriile Anina şi Oraviţa, fonduri pentru un program de promovare turistică a acestei căi ferate. Demersurile se vor face în paralel, şi cel pentru obţinerea finanţării de reabilitare a căii ferate, şi pentru partea de promovare turistică”, a adăugat Frunzăverde.

Costurile anuale de întreţinere şi funcţionare a căii ferate sunt de circa 700 mii euro, buget pe care îl plăteşte CFR, potrivit oficialilor județeni, iar reparaţii capitale nu au mai fost făcute din 1965. În momentul de față legea s-a schimbat, astfel că linia de cale ferată nu mai riscă să fie închisă dacă nu se prezintă nimeni la licitație de 3 ori consecutiv.

 

Comments

  1. Adrian says:

    Ce Semmering?
    Semmering-ul este unic si stim unde se afla.
    In nici un caz in romania.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/