O universitate din vestul țării dă de pământ cu sistemul de învățământ! „Realitatea este cosmetizată de… statistici”

Ceea ce pentru mulți reprezintă o bucurie, pentru alții sună mai degrabă a înșelătorie. Și nu pentru oricine, ci pentru reprezentanții unei universități de prestigiu din România. Aceștia susțin că realitatea este cosmetizată de statistici atunci când vine vorba despre procentul de promovare la examenul de bacalaureat.

Universitatea de Vest din Timișoara a transmis un punct de vedere cel puțin diferit referitor la vestea potrivit căreia procentul de promovare a examenului de bacalaureat este în creștere. „Creșterea promovabilității la bacalaureat ascunde incapacitatea statului de a oferi o alternativă pentru unul din doi absolvenți de gimnaziu. Ratele de promovare cresc pentru că mulți tineri nu mai dau acest examen!”, susține rectorul universității timișorene, Marilen Pirtea.

Rectorul își bazează afirmațiile pe un studiu al Centrului de Politici Publice al Universității de Vest din Timișoara​, conform căruia rata de promovare ascendentă este rezultatul faptului că tot mai mulți elevi nu se mai prezintă la examenul de bacalaureat. „Realitatea este cosmetizată de… statistici. Dacă ne uităm la ratele de promovabilitate a examenului de bacalaureat, observăm că acestea se înscriu pe o tendință ascendentă. Însă, dacă ne raportăm la numărul elevilor care au absolvit gimnaziul, vom vedea că, în medie, aproape unul din doi elevi nu obțin diploma de bacalaureat”, susține rectorul.

Marilen Pirtea acuză statul român de incapacitatea de a identifica o soluție pentru tineri, aceștia fiind condamnați fie să plece în străinătate, fie să investească bani în domenii care nu au căutare. „Această situație este una foarte nefericită pentru fiecare dintre noi, în primul rând pentru tinerii care ajung să renunțe la bacalaureat. Prea puțini dintre ei găsesc o alternativă în învățământul profesional. Ce se întâmplă cu acești tineri, ce șanse au ei de a se realiza, de a duce o viață decentă în România? Avem nevoie de investiții, de asumare, de proiecte concrete, pentru a le oferi o promisiune credibilă acestor tineri că pot să rămână în România și să își găsească locul lor în viață”.




Rectorul Universității de Vest susține un sistem de învățământ pe care Reșița a ales să îl implementeze chiar din următorul an școlar: învățământul dual. „Bacalaureatul diferențiat nu este o soluție, ci încă un remediu care ne deturnează de la problema reală: incapacitatea statului român de a găsi o soluție pentru acești tineri. Esențială este o alternativă, care, indiferent cum se numește, filieră tehnologică, școli de meserii, învățământ dual, să constituie baza pentru evoluția profesională a acestor tineri”.

Marilen Pirtea se arată deschis la orice inițiativă legislativă prin care să li se ofere șansa la un viitor decent și zecilor de mii de tineri pe care statul omite să îi includă în statistici.