Mişcare pentru sănătate, cu Sorin

Express de Banat şi Sorin Piţigoi, instructor de fitness, îţi prezintă în fiecare vineri rubrica „Mişcare pentru sănătate”. Astăzi, Sorin explică de ce este important ca atunci când decidem să pierdem în greutate să o facem în mod corect şi care sunt paşi pentru a avea un trup armonios, dar mai ales sănătos.

Să vorbim puţin astăzi despre ce trebuie să facă cei ce vor să slăbească. Procentul celor ce vor sa slăbească este cu mult mai mare decât al celor ce fac fitness pentru acumulare de masă musculară sau al celor care fac fitness pentru menţinere. Este cunoscut faptul că aportul caloric în cazul celor ce vor să slăbească trebuie să fie mai mic.

Paradoxul este că de multe ori se încearcă acest lucru şi rezultatul este neaşteptat şi surprinzător, adică opusul scopului. Numeroase studii ne arată că populaţia consumă de la an la an tot mai puţine calorii, dar efectele sunt creşterea procentului de obezitate.

În funcţie de mai mulţi factori putem calcula metabolismul bazal care reprezintă cantitatea minimă de energie consumată (kcal/kJ) de corpul uman pentru a ne ţine în viaţă, când se află în stare de repaos. Expunerea la frig, adrenalina, o masă musculară mai mare, toate cresc  metabolismul bazal.

Cele mai bune sunt exerciţiile fizice, care  nu doar influenţează greutatea corpului şi arderea de calorii, dar au şi influenţă de creştere a  metabolismului bazal.

S-a constatat că la cei care fac exerciţiu fizic, după 6 luni de antrenament zilnic de minim o oră, inima se contractă de 10 ori mai puţin decât la începutul experienţei. Dacă facem un calcul simplu, vom vedea că aceasta înseamnă 50 de milioane de bătăi în 10 ani, ceea ce reprezintă 10 ani trăiţi în plus.

Mişcarea prelungeşte viaţa şi o face şi de bună calitate.

Valoarea normală IMC (indice de masa corporală ) este 18.5-25. Orice creştere peste normal a acestui indice trebuie să ne pună în alertă şi să luăm măsuri. Cum calculaţi acest indice?

IMC = greutate : înălţime la pătrat

Exemplu – Greutate =83 , Înălţime = 1.76

Înălţime la pătrat =1.76×1.76 = 3.09

83:3.09= 26.86

IMC mai mic de 18.5 este sub ponderal

IMC 18.5-25 este normal

IMC 25-30 este preobezitate

IMC mai mare de 30 este obezitate

Mai trebuie să spunem că exerciţiul fizic poate aduce acest indice la valori normale? Fireşte că, reducând stratul adipos, se normalizează şi indicele de masă corporală.

Dacă vreţi să reduceţi stratul adipos, nu trebuie să reduceţi drastic aportul caloric, foamea poate scădea metabolismul bazal şi arde mai puţine calorii. La fel, sedentarismul  poate scădea metabolismul.

În concluzie, mişcarea în paralel cu alimentaţia sănătoasă ne ajută în a ne sculpta un trupul zvelt, dar şi sănătos.

Sorin Piţigoi