Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a infirmat introducerea unei taxe pentru prosumatorii de energie electrică. Acesta nu a comentat acuzațiile aduse de USR și PSD în această privință, caracterizându-le drept speculații politicianiste.
Ministrul a spus că ordonanța care preia directiva europeană în care apare posibilitatea adoptării, în anumite condiții, a unei taxe pentru prosumatori va fi publicată luni-seara în Monitorul Oficial.
El a precizat că actul normativ a avut avize din partea tuturor ministerelor implicate, iar aplicarea directivei era o obligație a statului, care risca altfel o procedură de infrigement.
USR a cerut stoparea publicării în Monitorul Oficial și refacerea ordonanței emise în seara de dinaintea vacanței de Ziua Națională, prin care apare o nouă taxă în plină criză energetică – taxa pe soare, care vizează cetățenii și firmele care au investit în panouri fotovoltaice, produc curent și îl consumă în propria gospodărie sau firmă.
Potrivit USR, prin noua OUG, cetățenii și firmele vor fi obligați de stat să monteze contoare speciale, diferite de contoarele legate la rețelele naționale de energie, doar pentru a putea fi taxați pentru energia produsă de ei, consumată tot de ei.
În ultimii ani, 23.785 de prosumatori au ridicat instalații cu o putere de peste 213 MW. Este cea mai mare investiție în energie din România din ultimii ani și a fost făcută de mulți cetățeni și companii, din banii lor: peste 200 de milioane de euro (estimare).
Și social-democratul Radu Ștefan Oprea i-a cerut ministrului Energiei, Virgil Popescu, să explice de ce a transpus Directiva Europeană privind energia din surse regenerabile la modul imperativ, prin taxarea prosumatorilor, deși în textul directivei sintagma este „statele membre pot să taxeze…”.
Anterior ieșirii lui Popescu, ministerul a precizat că ordonanța transpune Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 (reformare) privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Modificările erau necesare a fi realizate având în vedere că România risca să intre în procedură de infrigement (riscul de sesizare a Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza 2021/0333).
Prin Directiva (UE) 2018/2001 s-a instituit un obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene care să urmărească o pondere de cel puțin 32 % a energiei din surse regenerabile în consumul final brut, obiectiv pentru a cărui îndeplinire este necesară încurajarea în continuare a dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile și implicit conferirea de stabilitate și predictibilitate investitorilor în domeniu.
Popescu a spus că producerea de energie regenerabilă a fost încurajată și că astfel a dus la creșterea numărului de prosumatori.
Ordonanța de urgență a adus „o serie de clarificări legislative, tocmai pentru a încuraja acest tip de investiții, iar în ceea ce privește introducerea unei taxări a prosumatorilor precizăm următoarele aspecte extrem de importante:
Ca regulă generală prosumatorii nu plătesc nicio taxă, însă Directiva 2018/2001 vorbește de introducerea unei taxe pentru prosumatori în anumite condiții, acestea regăsindu-se la art. 21 din Ordonanță.
Autoritățile administrației publice centrale și ANRE aplică taxe și tarife nediscriminatorii și proporționale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, în legătură cu energia electrică din surse regenerabile autoprodusă de aceștia care rămâne în spațiile lor într-unul sau mai multe din următoarele cazuri:
a) dacă energia electrică din surse regenerabile autoprodusă este sprijinită efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai în măsura în care nu sunt subminate viabilitatea economică a proiectului și efectul de stimulare a unui astfel de sprijin;
b) de la data de 1 decembrie 2026, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depășește 8% din puterea totală instalată în capacitățile de producție de energie electrică la nivel național și dacă se demonstrează, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuată de ANRE printr-un proces deschis, transparent și participativ, că dispoziția prevăzută la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcină disproporționată semnificativă pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung a sistemului electric, fie creează un stimulent care depășește ceea ce este necesar în mod obiectiv pentru a obține o utilizare rentabilă a energiei din surse regenerabile, precum și că o astfel de sarcină sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin întreprinderea altor acțiuni rezonabile; sau
c) dacă energia electrică din surse regenerabilă autoprodusă este produsă în instalații cu o putere totală instalată de energie electrică de peste 30 kW;
Așa după cum se vede și din text, posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată, în orizontul de timp al finalului anului 2026 și presupune îndeplinirea mai multor condiții”.
OUG a fost adoptată după ce a fost avizată de către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Ministerul Justiției, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării. Amintim că OUG poate fi modificată în Parlamentul României, prin respectarea procedurilor parlamentare.