Ioan Popa este de departe cel mai „nebun” primar pe care l-a avut Reșița până acum. Așa îl numesc mulți, majoritatea în sens apreciativ, datorită proiectelor ambițioase pe care le are, proiecte la care doar marile orașe își permit să viseze.
Cel mai nou plan pe care și l-a propus Ioan Popa are legătură cu traficul rutier tot mai sufocant din Reșița. Neavând alternative, toate mașinile care vin dinspre Caransebeș sau Timișoara traversează tot orașul pe artera principală pentru a ajunge spre zonele turistice, indiferent că vorbim despre lacuri sau despre zona montană. Pentru a elimina această aglomerație, primarul Reșiței are un plan revoluționar: să creeze un tunel lung de circa 800 de metri care să treacă efectiv prin pământ și să scoată mașinile care vin dinspre Caransebeș, prin Valea Țerovei, direct în zona Stavila.
Un prim pas pentru a vedea concret cum poate fi transformat în realitate acest plan a fost deja făcut. Primăria Reșița a apelat la serviciile unei firme din București pentru întocmirea unui studiu de prefezabilitate privind realizarea acestui tunel între centura Valea Țerovei și fosta fabrică de șamotă Stavila.
„În contextul în care am realizat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru o parte din semicentura Reșiței de la Kilometrul 8, de la stația de curent, pe vechiul drum al Țerovei, până la fosta uzină cocsochimică, de 5 kilometri, în vederea conexiunii cu zona montană (Secu, Semenic, Crivaia, Trei Ape, Gărâna, Brebu Nou), am scos la licitație un studiu de prefezabilitate pentru realizarea unui tunel de circa 800 de metri lungime, care să lege zona Țerova, pe sub Fabrica de Apă, de zona Stavila. Asta ar grăbi traficul dinspre Caransebeș spre zona montană pentru turiști, să nu inundăm orașul cu mașini care merg și vin din zona montană, cum se întâmplă astăzi, de exemplu, în Sinaia sau în Predeal, Azuga, Bușteni.”, a explicat primarul Ioan Popa pentru Express de Banat.
Studiul de prefezabilitate va arăta care dintre variante este cea mai bună: se va face un foraj clasic sau un tunel prin decopertare, realizare și reconstrucția ulterioară a dealului. Același studiu va spune dacă proiectul se justifică sau nu. „Pe fonduri europene, pe ciclul financiar 2021-2027, există bani pentru realizarea acestui tip de obiective. A declarat și ministrul Grindeanu că Ministerul Transporturilor recunoaște că nu are capacitatea de a face toate centurile tuturor municipiilor sau orașelor din țară și ne-a dat posibilitatea să creăm noi proiecte pe care în faza următoare, prin PODD sau POAD, să le finanțeze Ministerul Transporturilor, direct pe fonduri europene.”, susține Ioan Popa.
Un asemenea tunel poate să coste între 12 și 14 milioane de euro, mai spune primarul Reșiței. „E o sumă care la prima vedere pare mare, dar când te gândești că decongestionează un oraș întreg de un trafic de mii de mașini pe zi, într-o perspectivă medie de 10-15 ani poate fi realizat.”