Tronsonul cu tuneluri pentru urși din autostrada A1, un proiect blestemat! Banii europeni ar putea fi trecuți la pierderi!

lot2

Vești proaste aduse de ministrul Transporturilor. Sorin Grindeanu nu exclude posibilitatea pierderii fondurilor prin PNRR pentru realizarea tronsonului cu tuneluri pentru urși din autostrada A1, după ce singura ofertă depusă la licitație a fost neconformă.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România este nevoită să reia licitația publică în vederea realizării lucrărilor de pe ultima bucată din autostrada A1 dintre Lugoj și Deva. Este vorba de cei nouă kilometri din lotul 2, tronson care cuprinde și celebrele tuneluri pentru urși. Asta după ce singura ofertă depusă a fost declarată neconformă.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a explicat că s-a ajuns în această situație pentru că procedura a fost una complicată, fiind începută în urmă cu câțiva ani.

tm4ua media express de banat (100x1000px)

Pentru celebrul tronson cu pasaje pentru urși, cei dinaintea mea făcuseră o licitație cu precalificare. Adică s-a dat un termen, a venit un număr mai mare de firme, au depus oferta și s-au calificat primii șase. În momentul în care s-au selectat primii șase, o altă companie care nu s-a calificat a dat în judecată CNAIR. A stat CNAIR mult timp în proces, a câștigat CNAIR-ul. Și anume, faptul că eliminarea acelei companii a fost corectă. Au rămas cei șase care au avut drept termen de depunere sfârșitul lunii februarie sau începutul lunii martie. S-a depus o singură ofertă, dar doar din cei șase, care nu este conformă. Deci toată procedura, care a început cu ani în urmă, o reluăm, din păcate. Vreau să intrăm pe noul cadru legislativ, pentru că este evident în acest moment că modul în care a început cu ani mulți în urmă, inclusiv prețurile nu sunt actualizate, toate aceste lucruri au dus într-un final la reluarea acestei proceduri. Să știți că nu puteam să intervin într-o procedură care a pornit în urmă cu câțiva ani”, a explicat Sorin Grindeanu.

Acest proiect privind realizarea lotului 2 ar urma să se facă cu fonduri europene, prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Însă Sorin Grindeanu recunoaște că sunt șanse ca banii să fie pierduți, în condițiile în care procedura trebuie reluată. Mai mult, ministrul Transporturilor crede că acest proiect este „blestemat” și spune că trebuie realizate tuneluri pentru urși, deși în Banat nu sunt urși.

Posibil (n.r. să se piardă fondurile europene). O să am o rugăminte la cei de la CNAIR, ca acest calendar, cu o nouă procedură, nu mai facem cu precalificări, să fie unul foarte scurt. Dar mai este ceva, CNAIR trebuie, totuși, să umble și la o reactualizare a prețurilor, astfel încât să existe doritori să facă această porțiune. Tot acest proiect parcă este blestemat. Eram premier când îmi spunea ministrul Transporturilor de atunci că trebuie să vadă cum este cu bucata aia și îmi spunea că trebuie să facem pasaje pentru urși, noi neavând urși în Banat, să ne înțelegem. La noi nu prea există în zona asta urși, dar așa a fost aprobat proiectul”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a mai precizat că dacă nu va fi schimbat cadrul legislativ, este „sceptic” că banii europeni vor mai putea fi atrași. Sorin Grindeanu a mai dezvăluit că singura ofertă depusă pentru realizarea tronsonului cu tunelurile pentru urși a fost declarată neconformă deoarece firma a solicitat aproape dublu mai mulți bani decât erau prevăzuți.

Cei de la CNAIR mi-au transmis că oferta transmisă este neconformă. Singurul lucru pe care l-am cerut să-l analizeze cei de la CNAIR este să vadă dacă nu cumva ceea ce au scos ei ca sumă mai este actual, pentru că vorbim de o sumă care a fost scoasă pentru implementarea proiectului în urmă cu câțiva ani buni. Este evident pentru toată lumea că prețurile au sărit în aer. Eu le-am recomandat să se uite pe o reactualizare, pentru că un semn important a fost faptul că din cei șase care s-au calificat a depus doar unul. Iar cel care s-a calificat a venit cu o ofertă aproape dublă față de suma oferită. Asta era neconformitatea, dublu, ceea ce spune ceva”, a detaliat Sorin Grindeanu.

banner 970 x 250