Ministerul Educației a decis, printr-un ordin aprobat în această vară, că liceele la care niciun elev nu a fost admis la examenul de Bacalaureat din vara aceasta să nu mai poată înființa clase de-a IX-a anul viitor.
În acest caz sunt 43 de licee din 23 de județe ale țării. Nici județul Caraș-Severin nu face excepție prin trei unități școlare din Teregova, Berzovia și Bocșa.
Potrivit Ordinului de Ministru 5090/2019, publicat deja în Monitorul Oficial, liceele la care niciun elev nu a luat Bacalaureatul în sesiunea de vară din 2019 nu vor putea trimite anul acesta la Minister propuneri pentru cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a pentru anul viitor. Directorul Liceului „Sf. Dimitrie” din Teregova, prof. Maria Damian, ne-a precizat că situația nu este tocmai fericită la Teregova, însă consideră că ar putea să intre în planul de școlarizare de anul viitor dacă Ministerul ar lua în calcul sesiunea de Bacalaureat din toamnă.
„Noi am avut 16 candidați înscriși în sesiunea din iunie-iulie, însă nu a promovat niciun elev, dar în sesiunea din august am avut 4 elevi promovați din cei 7 înscriși. Eu am făcut un apel la liderul de sindicat, domnul Adrian Cocoș, care m-a asigurat că va transmite o solicitare la București la Sindicatul Liber din Învățământ pentru a înainta o sesizare la Ministerul Educației. Poate că acest ordin va fi revizuit și dacă liceul a avut promovabilitate în sesiunea din toamnă nu mai poate fi inclus pe acea listă”, ne-a declarat prof Maria Damian, directorul liceului.
Liceul Tehnologic „Constantin Lucaci” din Bocșa se află exact în aceeași situație ca liceul din Teregova, cu doi candidați admiși la sesiunea din toamnă. Directorul unității școlare spune că vina pentru rezultatele slabe este comună, atât a profesorilor, cât și a elevilor, dar și a părinților dezinteresați total, majoritatea din cauză că sunt plecați la muncă în străinătate.
„Ce pot spune, dacă asta s-a hotărât, ce putem face noi?! Să se ia în calcul și sesiunea de Bacalaureat din toamnă, pentru că altfel nu-i văd rostul, de ce o mai facem? Noi în iunie-iulie am avut 11 înscriși – 0 promovați, iar în august – 20 de înscriși și din promoții anterioare, dar nu s-au prezentat toți, din care au fost admiși doi elevi. Ce să vă spun, că noi și anul acesta am creeat clasa de a IX-a profesională, pe domeniul electro-mecanică și mecanică. Dacă nu se mai vrea clasă de liceu, ne conformăm, ce să facem. La profesională elevii parcurg 3 ani cu posibilitatea de a-și continua studiile la liceu la seral cu intrare în clasa a XI-a”, ne-a declarat directorul unității școlare, Diana Balcu.
De la inspectorul școlar general Marius Cornici am aflat că și la Berzovia din acest an s-a trecut la clase de profesională, pentru elevii de-a IX-a, decizia Ministerului Educației fiind în asentimentul conducerii ISJ Caraș-Severin care de mai mult timp a semnalat rezultatele foarte slabe la Bacalaureat la unele licee din Caraș-Severin, astfel că poate cei implicați vor fi impulsionați acum.
„Decizia este bună, corectă! Eu cred că toți factorii implicați în procesul de educație ar trebui să pună în centru elevul, și atât timp cât procentul persistă de ani, ar trebui toți să-și pună un semn de întrebare. O măsură de acest gen cred că i-ar impulsiona pe cei implicați să regândească strategia și pregătirea pentru Bacalaureat. La nivel de Inspectorat luasem o astfel de măsură și la Berzovia, și la Bocșa, s-au creeat clase de-a IX-a profesionale. Să știți că profesionala este văzută ca groapa de gunoi a învățământului românesc, dar nu e așa, pentru că după ce ieși cu o meserie, cu o calificare, poți opta pentru liceu la seral și chiar mai departe, la facultate. Nu este deloc degradant, meseria e brățară de aur, nu? Trebuie să mai umblăm la mentalitate pentru că acum și salariile profesorilor au crescut și nu mai putem să dăm vina în toate părțile, dar pe noi nu!”, ne-a declarat inspectorul general Marius Cornici.
Șeful ISJ Caraș-Severin a mai spus că măsura cu raportarea la prima sesiune de Bacalaureat este corectă și pentru ca educația să meargă într-o direcție bună trebuie să avem o abordare echilibrată.