Traseul unui certificat de urbanism în Primăria Timișoara. Arhitectul-șef vorbește despre scurtcircuitele din sistem

arhitect

Peste 2.000 de certificate de urbanism au fost eliberate de Primăria Timișoara în primele 5 luni ale anului. Arhitectul-șef al orașului a identificat motivele pentru care eliberarea documentelor în cadrul Direcției de Urbanism se face uneori cu întârziere. Unul dintre ele este legat de gradul de încărcare al inspectorilor din primărie. 

Pentru a verifica efectiv cât durează elaborarea unui certificat de urbanism, de la momentul depunerii cererii până la eliberarea și transmiterea lui către solicitant, arhitectul-șef a urmărit traseul „fabricării” documentului. 2009 astfel de certificate au fost eliberate de Primăria Timișoara din ianuarie până în iunie, termenul legal fiind de cel mult 15 zile pentru fiecare document în parte.

„Din afară se vede faptul că nu se respectă termenele, se emit acte greșite sau cu conținut confuz din care nu poți să deduci ce ai de făcut. Și asta încercăm să corectăm. Am vrut să vedem care este impactul asupra activității fiecărui funcționar, în medie, cât timp ar trebui alocat pentru emiterea acestor certificate de urbanism, dacă e posibil să ne încadrăm în termenul pe care îl avem, pentru că numărul e foarte mare la câți inspectori sunt acum în direcție care emit certificate. Există nenumărate cazuri în care pentru un singur amplasament se cer mai mult de 3-4 certificate, doar pentru a testa autoritatea dacă, având în vedere o ușoară modificare la scopul emiterii, se emit condiții diferite sau ar fi mai ușor pentru construirea unei clădiri într-un anume fel, fără atâtea avize sau documentații de urbanism. De ce? E foarte ușor să ceri un certificat de urbanism. Se cere online cu o taxă foarte mică. Și se încearcă: casă unifamilială, casă cu două apartamente, casă cu două apartamente și cabinet medical, diverse formule.”, a declarat arhitectul-șef Gabriel Almăjan.

leader board 728 x 90 px

Pentru un singur certificat de urbanism, inspectorul trebuie să se documenteze în toate PUZ-urile care s-au aprobat, să consulte PUG-ul în zona respectivă și să vadă toate actele emise anterior acelui certificat ca să nu elibereze unul cu conținut greșit. Apoi, actul redactat pleacă pe circuitul de semnături pentru aprobare. Calculat în timp, durează aproximativ 4-5 ore.

„Dacă un inspector, la media pe care am calculat-o noi, face cam 3 certificate pe zi, la care se adaugă tot ce înseamnă autorizațiile de construire, a căror documentații sunt mult mai ample, comunicări, adrese, discuțiile cu proiectanții, vă imaginați că nu este fizic posibil să respecți și termenele de emitere. Și în plus de asta, să nu se strecoare erori. Am vrut să înțeleg care e problema. Taxa este foarte mică, ar trebui să fie una mult mai mare și am discutat deja cu colegii din primărie. Dacă eu mâine cer 4 certificate de urbanism pe un amplasament de casă doar ca să văd care sunt condițiile pentru diverse forme pun niște funcționari să lucreze foarte multe ore și pierd timp. Nu e normal să nu existe o taxă care să reflecte munca respectivă și totuși să limiteze acest «abuz» al sistemului. Practic, se folosește ușurința asta de a cere și primi un act într-un mod foarte neproductiv pentru noi.”, a explicat Almăjan.

În proiectul care stabilește nivelul taxelor și al impozitelor locale pentru anul 2022, primăria propune creșterea cuantumului taxei pentru eliberarea certificatelor, a avizelor și a autorizațiilor de la 15,40+0,01 lei/mp pentru fiecare mp care depășește suprafața de 1.000 mp la 16+0,01 lei/mp pentru fiecare mp care depășește 1.000 mp.