Scumpirea rovinietei la mașinile de transport marfă de peste 3,5 tone a fost propusă pentru armonizarea tarifelor de utilizare a rețelei rutiere din România cu nivelul tarifelor stabilite la nivel european încă din luna februarie 2014, a explicat azi Ministerul Transporturilor, într-un comunicat de presă.
„Măsura se adresează doar transportatorilor rutieri de mărfuri cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și trebuie aplicată pentru a respecta Directiva europeană 1999/62/CE. Aceasta trebuia transpusă în legislația națională încă de la 1 martie 2014. Termenul nu mai poate fi amânat pentru că există riscul deschiderii procedurii de infrigement împotriva României”, arată Ministerul Transporturilor, citat de Mediafax.
Normativele europene prevăd că tariful zilnic, fix și unic, pentru toate categoriile de vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, este de 12 euro. „Odată cu transpunerea tarifului zilnic s-au recalculat tarifele cu valabilitate pentru perioade de 7 zile, 30 zile, 90 zile și 12 luni, astfel încât să fie respectate proporțiile prevăzute în Directivă”, mai arată ministerul.
CITEŞTE ŞI: Aberaţii guvernamentale. Dacă tot avem drumuri jalnice, măcar să scumpim rovinietele!
Transpunerea acestor normative nu modifică tarifele pentru categoriile de vehicule, A, B, G și H (destinate în principal transportului de pasageri). „Prin proiectul propus de MT s-a încercat ca impactul să fie minim asupra operatorilor de transport, astfel ca tariful anual pentru categoria F de vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 12 tone și mai mult de 4 axe să rămână la valoarea de 1.210 euro. A fost menținut și tariful anual pentru categoria E de vehicule, care rămâne la suma de 720 de euro”, precizează instituția.
Pe de altă parte, „în urma recalculării, tariful anual pentru categoria C de vehicule va ajunge la 600 de euro, mai mare cu 280 de euro, față de tariful actual. Pentru tariful anual de la categoria de vehicule D, s-a calculat o valoare de 660 de euro, care reprezintă media între tarifele adiacente, de la categoria C și categoria E. Rezultă astfel o creștere a acestui tarif anual cu 100 de euro”, se menționează în comunicat.
Creşte şi valoarea amenzilor
În concordanță cu actualizarea tarifelor, Ministerul Transporturilor mai propune, în proiectul de act normativ, și actualizarea cuantumului amenzilor contravenționale pentru lipsa rovinietei valabile. Valoarea amenzilor contravenționale s-a calculat, pentru toate categoriile de vehicule, ca fiind de două ori tariful anual pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual pentru amenda maximă.
Se menține posibilitatea achitării a jumătate din minimul amenzii în cel mult 15 zile de la înmânarea sau comunicarea procesului verbal de contravenție. În intervalul de timp cuprins între data săvârșirii contravenției și data înmânării sau comunicării procesului verbal de contravenție nu se mai pot aplica alte sancțiuni.
„Tarifele de utilizare achitate anterior intrării în vigoare a actului normativ îşi menţin valabilitatea”, precizează inițiatorii proiectului. Proiectul este în dezbatere publică până la data de 1 septembrie.